blog-mr.png

Rola mediów społecznościowych w marketingu internetowym

Media społecznościowe zajmują coraz ważniejszą pozycję w marketingu internetowym. Nie powinno to dziwić, ponieważ są idealnym narzędziem do budowania relacji z odbiorcami i – jak sama nazwa wskazuje – społeczności wokół marki.

Są to miejsca, w których można dzielić się treściami, zadawać pytania, aby wzbudzić zaangażowanie i nawiązać dialog z klientami. Aby jednak w pełni wykorzystać social media na korzyść swojej firmy, warto lepiej poznać poszczególne platformy społecznościowe i zrozumieć ogólne mechanizmy, na których opiera się ich działanie.

Dlaczego? To całkiem proste – każda z nich ma trochę inne zadanie i przyciąga odbiorców zainteresowanych inną treścią. Im lepiej zrozumiesz funkcjonowanie wybranych platform, tym lepiej dopasujesz do nich działania marketingowe, a tym samym, dotrzesz do większej liczby osób zainteresowanych Twoją ofertą.

Krajobraz mediów społecznościowych stale się zmienia, więc bycie na bieżąco z najnowszymi trendami i funkcjami różnych serwisów pomoże Ci w rozwoju Twojej firmy. A przecież to jest głównym celem marketingu, także tego w mediach społecznościowych.

Co to jest social media marketing?


Social media marketing to aktywność, której celem jest promocja w mediach społecznościowych. Dzięki niej można budować relacje z potencjalnymi klientami i zdobywać nowych odbiorców, a także zadbać o komunikację z dotychczasowymi fanami.

Marketing w mediach społecznościowych można prowadzić za pomocą różnych platform społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube, Pinterest i wiele innych, ale serwisy społecznościowe warto dobierać pod kątem grupy docelowej. Jeżeli Twoim klientem są np. właściciele firm, warto postawić promocję na LinkedIn, a jeśli prowadzisz sklep internetowy, to Facebook i Instagram powinny być głównymi filarami Twojego social media marketingu.

Oczywiście jest to bardzo uproszczone stwierdzenie, a działań marketingowych nie musisz ograniczać do jednej czy dwóch platform, ponieważ możesz działać na wielu frontach. Pamiętaj jednak, aby zarówno rodzaj serwisów społecznościowych, jak i typ kampanii reklamowych dopasowywać do swoich odbiorców. Dzięki temu uzyskasz większy zwrot z inwestycji.

Media społecznościowe – zwłaszcza te najpopularniejsze – dają Ci ogromne możliwości targetowania, co pozwala przyciągnąć nowych klientów stosunkowo niewielkim kosztem. Wymaga to pewnej pracy i dopracowania materiałów marketingowych, ale nie da się ukryć, że media społecznościowe stały się jedną z najpotężniejszych kart w ręku współczesnych marketerów. Warto więc mieć je w swojej talii.

Narzędzia w social media marketingu


Narzędzia w social media marketingu to ogólne hasło, które określa zarówno darmowe funkcje dostępne na portalach społecznościowych, jak i płatne rozwiązania. Są to tak podstawowe funkcje, jak planowanie postów, tworzenie grup tematycznych, czy rozmowa w czasie rzeczywistym za pomocą komunikatora, ale także bardziej zaawansowane możliwości (np. analiza danych, targetowanie poszczególnych użytkowników, sprzedaż online w social mediach).

Głównym celem narzędzi do marketingu w mediach społecznościowych jest oszczędzanie czasu i wysiłku (np. poprzez planowanie postów), jak i zintensyfikowanie działań i zmaksymalizowanie ich pozytywnych efektów. Każdy portal oferuje trochę inne rozwiązania, które opierają się na innych algorytmach, więc strategię marketingową należy dopasowywać indywidualnie do każdego serwisu.

Proces wyboru odpowiedniego narzędzia rozpoczyna się od określenia aktualnych potrzeb i celów firmy. Analizując aktywność w mediach społecznościowych i style komunikacji grupy docelowej, można znaleźć najbardziej efektywne narzędzia do działań marketingowych. Należy pamiętać, że social media stale się rozwijają i ewoluują, dlatego warto być na bieżąco z najnowszymi trendami.

Kampanie reklamowe kontra ruch organiczny


Ruch organiczny to ruch pochodzący z wyszukiwarek, mediów społecznościowych i innych źródeł w sieci. Ruch organiczny jest darmowy, ale nie masz zbyt dużej kontroli nad tym, kto widzi Twoje treści. Co więcej, jego budowanie wymaga czasu, ponieważ ludzie znajdują Twoją stronę w sposób naturalny. Dodatkowo, algorytmy na wielu portalach społecznościowych mocno ograniczają zasięgi organiczne, co sprawia, że takie rozwijanie społeczności zajmuje jeszcze więcej czasu.

Ruch z reklam jest płatny, ale jest też znacznie lepiej ukierunkowany, ponieważ trafiasz bezpośrednio do grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów. Ponadto możesz modyfikować swoje reklamy tak, aby coraz bardziej zawężać daną grupę (np. osoby, które odwiedziły stronę internetową, ale nie dokonały na niej zakupu).

Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Dokonując wyboru pomiędzy ruchem organicznym a płatnym, należy rozważyć, co jest najważniejsze z punktu widzenia celów biznesowych. Jeśli chcesz być widoczny i zwiększyć świadomość marki, najlepszym wyborem będzie ruch organiczny. Jeżeli jednak zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, warto rozważyć stworzenie kampanii reklamowych. Możesz również mieszać i łączyć oba rozwiązania, aby osiągnąć zamierzone cele.

Pamiętaj jednak, że ludzie kupują przede wszystkim wzrokiem – zwłaszcza w social mediach – dlatego zadbaj o kreację graficzną i content marketing, czyli właściwą prezentację produktów i ich zachęcający opis.

Influencer marketing


Influencer marketing to rodzaj marketingu w mediach społecznościowych, w którym do promocji marki lub produktu wykorzystuje się wypowiedzi i lokowanie produktów przez influencerów, czyli osoby cieszące się dużą popularnością w social mediach.

Korzyści płynące ze współpracy z influencerami obejmują zwiększoną świadomość marki, wyższe wskaźniki zaangażowania i lepszą sprzedaż. Ponadto może to pomóc w budowaniu zaufania i wiarygodności marki.

Oczywiście, aby osiągnąć pozytywne rezultaty, należy dobrze dobierać partnerów biznesowych, czyli w tym przypadku influencerów.

Jak to zrobić? Kilka ogólnych wskazówek poniżej:

  • Szukaj osób, które mają duże grono zwolenników i są aktywne w mediach społecznościowych. Osoby te muszą być również istotne dla Twojej marki lub branży, jeśli chcesz uzyskać maksymalną wartość ze współpracy. Jeśli więc sprzedajesz suplementy diety, to lepiej dotrzeć nawet do mniejszej grupy odbiorców lokalnego sportowca niż do fanów popularnej blogerki modowej.
  • Zadbaj o spójność przekazu i promuj się w pozytywnych kontekstach.
  • Zaoferuj odbiorcom danego influencera coś wartościowego: rabat, darmową wysyłkę lub bezpłatną usługę, dzięki czemu zachęcisz ich do skorzystania z oferty.

Pozytywny wizerunek marki w mediach społecznościowych


Pozytywny wizerunek marki w mediach społecznościowych może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej i poprawy SEO, co z kolei może przełożyć się na zwiększoną sprzedaż.

Pamiętaj jednak, że media społecznościowe to przede wszystkim budowanie relacji z odbiorcami. I chociaż warto korzystać z płatnych rozwiązań, które ułatwiają zwiększanie konwersji, to konta, które tylko sprzedają, nie cieszą się zbyt dużą popularnością w internecie.

Użytkownicy chcą nie tylko kupować, ale również lepiej poznać swoje ulubione marki, dlatego bądź z nimi w ciągłym kontakcie: dostarczaj wartościowych treści, zbieraj cenne opinie, zaznaczaj obecność marki na rynku (np. pokazując działania poza firmą), nawiązuj bezpośredni kontakt (np. reagując na komentarze).

Zadbaj o nawiązywanie relacji ze swoimi klientami, a staną się wiernymi fanami Twojej marki.

Zapisz się do naszego newslettera