blog-mr.png

Poradnik SEO, czyli podstawy pozycjonowania stron internetowych dla początkujących

Jeżeli czytasz ten artykuł, to niewątpliwy znak, że temat pozycjonowania nie jest Ci obcy. Przynajmniej w teorii, ponieważ każdy, kto próbuje swoich sił w internecie, słyszał o SEO. Jednak osławione pozycjonowanie obrosło przez lata w wiele mitów, z których największy dotyczy kosztów. A wbrew pozorom można osiągnąć dobre pozycje w rankingu wyszukiwarki Google bez inwestowania w to swoich własnych środków. W tym wpisie skupiam się przede wszystkim na wynikach organicznych i podpowiadam, jak zwiększyć rozpoznawalność oraz zasięgi swojej strony internetowej albo sklepu online. Zdecydowana większość zawartych tutaj porad jest bardzo podstawowa, ale moje doświadczenie pokazuje, że to właśnie o elementarnej wiedzy często się zapomina. A szkoda, bo dobrze odrobiona lekcja w tej dziedzinie pozwala wyprzedzić konkurencję i na stałe zagościć w pierwszej dziesiątce każdej wyszukiwarki.
Słowa kluczowe
Pierwszą i najważniejszą kwestią jest odpowiedni dobór słów kluczowych, które określają daną działalność. Co z tego, że Twoja strona wysoko pozycjonuje na mało rozpoznawalne frazy, skoro nie pozyskają one dla Ciebie odpowiedniego ruchu? Najlepiej wyjaśni to poniższy przykład.

Prowadzisz stronę internetową reklamującą usługi fryzjerskie. Salon mieści się w Krakowie i nazywa się Wawelski Hair Style, bo właśnie w okolicy zamku znajduje się Twoja placówka. Niestety jest bardzo nikła szansa, że ktoś szukający fryzjera wpisze w wyszukiwarkę właśnie taką frazę, więc nawet jeśli hasło "wawelski hair style" daje Ci pierwsze miejsce w rankingu, to nie pozyska dla Ciebie ruchu. A co może to zrobić? Content zawierający odpowiednie słowa kluczowe. Jak je wytypować? Najprostsza metoda zakłada ręczne wypisanie wszystkich słów i fraz, które nawiązują do Twojej działalności. Zastanów się, co Ty byś wpisał w wyszukiwarkę, szukając fryzjera w Krakowie? To samo pytanie możesz zadać rodzinie oraz przyjaciołom i wybrać najczęściej pojawiające się opcje. W tym przypadku z pewnością będą się przewijać:

fryzjer Kraków,
fryzjer w Krakowie,
usługi fryzjerskie,
salon fryzjerski Kraków.


Powyższe frazy są raczej uniwersalne, więc warto też wprowadzić kilka bardziej unikalnych haseł, które lepiej nawiążą do Twoich usług. Być może zajmujesz się prostowaniem keratynowym albo układaniem fryzur na przyjęcia? W takim razie zadbaj, aby wyeksponować to w opisach, dzięki czemu pozyskasz bardziej skonkretyzowany ruch, czyli inaczej mówiąc bardziej zdecydowanych klientów.

Tytuły
Tytuły strony oraz każdej z podstron to kolejne punkty, na które warto zwrócić uwagę. Nie tylko informują użytkowników o zawartości danej witryny, ale mogą się przyczynić do jej lepszego pozycjonowania. Opis powinien być krótki i treściwy, ponieważ Google wyświetla tylko ok. 100 znaków ze spacjami. W tytule warto więc wskazać frazy kluczowe odnoszące się do zakresu działalności oraz danej branży. Poszczególne hasła albo słowa można oddzielić pionową kreską "|", dzięki czemu tytuł zyska większą przejrzystość i jednocześnie pomieści więcej słów związanych z daną usługą. I tak np. dla siłowni możesz zdecydować się na:

siłownia,
klub fitness,
zajęcia fitness,
zajęcia sportowe.


Podobną zasadę warto zastosować również przy tworzeniu tytułów każdej z podstron. Pamiętaj, aby poszczególne tytuły różniły się od siebie, najlepiej poprzez optymalizowanie ich pod różne słowa kluczowe. Poprawi to Twoją widoczność, zwiększy zasięg poszczególnych fraz oraz dostarczy więcej informacji użytkownikom.

Meta Tagi Description
Same meta tagi, czyli opisy znajdujące się pod tytułem strony nie mają tak dużej mocy SEO, jak kiedyś. Jednak warto o nie zadbać, bo mają znaczenie z punktu widzenia użytkowników i pozyskują ruch organiczny. Wiele osób pobieżnie sprawdza właśnie te opisy, zanim zadecyduje, czy odwiedzić daną stronę internetową. W związku z tym zachęć ich odpowiednio, aby kliknęli adres Twojej witryny. I znowu - meta tagi powinny być treściwe i konkretne, bo tylko wtedy dostarczą właściwych informacji odbiorcy, a całość nie powinna przekroczyć 250-300 znaków ze spacjami. Zadbaj również o umieszczenie w nich słów kluczowych i to pomimo faktu, że nie będą one mieć żadnego wpływu na pozycjonowanie. Takie hasła odpowiadają jednak wyszukiwaniom internautów i stają się dla nich jasnym znakiem, czego można spodziewać się po witrynie. Pamiętaj również, aby zróżnicować meta tagi dla każdej podstrony, dzięki czemu opisy będą lepiej odpowiadać ich zawartości.

Adres URL witryny
Adresy strony i podstron również mają znaczenie SEO. Jednak kryją się tutaj pewne pułapki, bo mogłoby się wydawać, że umieszczenie w tym miejscu fraz kluczowych jest dobrym pomysłem. Niestety nie do końca to tak wygląda, a bezmyślne upakowanie słów kluczowy może przynieść więcej szkody niż pożytku. Adres strony lepiej potraktować niczym swoją wizytówkę, bo przecież jest nią w rzeczywistości. Najlepszym rozwiązaniem jest więc stworzenie witryny, która bezpośrednio nawiązuje do Twojej firmy. Możesz użyć jej unikalnej nazwy, co jest zdecydowanie najczęstszą praktyką. Z kolei frazy kluczowe zastosuj w adresach podstron, np. https://maciejrajda.pl/strony-internetowe/. Pamiętaj, aby poszczególne słowa oddzielić myślnikiem, dzięki czemu całość będzie bardziej czytelna. Możesz również użyć podkreślinika, jednak wtedy roboty Google odczytają tak połączone słowa, jako jedno, co nie zawsze jest dobrym pomysłem. Poza tym złota zasada mówi, że im krótszy adres, tym lepiej. Ma to swoje uzasadnienie: krótszy tekst jest czytelniejszy i łatwiej go zapamiętać, więc wzrasta szansa, że czytelnicy do Ciebie powrócą.

Content
Esencją każdej strony jest jej content, czyli treści, które można na niej znaleźć. Unikalne teksty to ważny czynnik SEO i to z wielu powodów. Przede wszystkim można w nich ująć sporo słów i fraz kluczowych, także tych z długiego ogona, czyli bardziej rozbudowanych. Co ważne, takie dłuższe hasła mają mniejszą konkurencyjność i przyciągają bardziej zdecydowanych użytkowników, więc z pewnością warto je ująć w swoich opisach. Po drugie, boty Google stawiają na jakość, a ta jest oceniana m.in. pod względem wartości, jaką stworzone treści niosą dla czytelników. Unikalny, dopracowany i dobrze przedstawiony content z pewnością pozyska większy ruch, niż krótkie opisy, w których roi się od błędów. Warto zainwestować w dłuższe artykuły, które całkowicie wyczerpią temat i przyciągną uwagę użytkowników na dłuższy czas. Jednak liczy się nie tylko jakość treści, ale również sposób ich prezentacji. Długie bloki są męczące w odbiorze, więc należy ich unikać. A w dobrym artykule powinno znaleźć się miejsce na nagłówki, wypunktowania i pogrubienia, które ułatwią przyswojenie zawartości. Oczywiście, trzeba znaleźć tutaj złoty środek i również nie przesadzać ze środkami stylistycznymi, gdyż w przeciwnym razie ostateczny efekt będzie karykaturalny.

Mówiąc o contencie, nie można pominąć siły blogów, które są świetnym narzędziem do pozyskiwania ruchu organicznego na swoją stronę. Na takim blogu możesz zamieszczać dłuższe treści nawiązujące do branży i oferowanych usług. Nie muszą one przyjmować formy reklamy, ponieważ ich głównym zadaniem jest dostarczenie użytecznych informacji dla użytkowników zainteresowanych danym tematem. Dzięki temu budujesz status eksperta w swojej dziedzinie, co ma duże znaczenie dla potencjalnego klienta. Wpisy blogowe powinny być zbudowane wokół wybranych słów kluczowych, jednakże w artykułach liczy się przede wszystkim jakość oraz merytoryczność. Systematyczne aktualizowanie firmowego bloga ułatwi osiągnięcie lepszych wyników w wyszukiwarce Google i zapewni ciągły napływ użytkowników. Nie każdy z nich zostanie automatycznie Twoim klientem, lecz długofalowe działania z pewnością zaprocentują w przyszłości i wpłyną na Twoją pozycję w branży.

Grafiki
Nie każdy zdaję sobie sprawę, że zdjęcia lub grafiki umieszczane w witrynie również mają wpływ na pozycjonowanie SEO. Za ich pomocą możesz więc zarówno uatrakcyjnić swoją stronę, jak i wpłynąć na jej wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak to zrobić? Sukces tkwi w odpowiednim nazywaniu zdjęć. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy ze zdrową żywnością i umieszczasz fotografie produktów. Zamiast wgrywać grafiki o randomowych nazwach, opisz dokładnie każdą z nich. Zdjęcie przedstawiające egzotyczne owoce możesz przedstawić, jako świeże banany albo soczyste cytrusy. Oczywiście, tutaj także pamiętaj o myślniku pomiędzy poszczególnymi słowami i dopasowaniu treści do słów kluczowych.

Social Media
Ten krótki poradnik SEO ma za zadanie zwiększyć liczbę wejść na Twoją stronę, więc nie można w nim pominąć mediów społecznościowych. Błędem wielu firm jest całkowite rezygnowanie z social mediów i inwestowanie tylko w rozwój witryny www. Szkoda się ograniczać, skoro ogromna grupa użytkowników (czyli potencjalnych klientów) korzysta z Facebooka, Instagrama lub Twittera. Własne wizytówki w mediach społecznościowych również można pozycjonować, aby osiągały tam lepsze pozycje, a połączenie ich ze swoją stroną przekieruje ruch właśnie na nią. Jednak, aby tak się stało social media muszą być atrakcyjne dla odbiorcy, więc nie można ich zaniedbać. Nie ma nic gorszego, niż nieaktualizowane treści na Facebooku albo niedostosowany do niej content. Zadbaj więc także o ten aspekt, dzięki czemu staniesz się bardziej uniwersalny i jednocześnie zyskasz zaufanie użytkowników. A w obecnych czasach zaufanie jest największą wartością i każda szanująca się marka pilnuje tej kwestii, jak oka w głowie.

Podsumowanie
Mam nadzieję, że poradnik SEO ułatwi Ci osiągnięcie zadowalających rezultatów w wyszukiwarkach. Budowanie pozycji strony i świadomości marki to proces, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość i robić swoje, a efekty prędzej czy później się pojawią. Zadbaj o właściwe opisy swoich usług, dobre tytuły i meta tagi każdej ze stron i przede wszystkim wartościowe dla użytkowników treści. Boty Google cenią jakość, więc promują właśnie takie działania, co przekłada się na lepsze pozycjonowanie. Pokaż się również w innych miejscach sieci - wielu użytkowników korzysta z mediów społecznościowych, więc możesz wykorzystać te kanały do zwiększenia swojej rozpoznawalności i pozyskania ruchu na stronie. Jestem całkowicie pewien, że wykorzystanie dostępnych tutaj porad w zakresie SEO przyniesie Ci świetne rezultaty.

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i zyskaj rabat -