blog-mr-1.png

Marketing internetowy, czyli jak zadbać o firmę w czasach kryzysu

Ostatnie miesiące pokazały nam, jak ważne jest dbanie o swoją markę. Firmy, które do tej pory inwestowały w marketing internetowy, mogły liczyć na większą rozpoznawalność i lojalność klientów. W czasach kryzysu takie działania są istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Na szczęście nigdy nie jest za późno, aby zadbać o strategię marketingową i tym samym dotrzeć do wybranej grupy docelowej.


Niezależnie od tego, jak duża jest Twoja firma, musisz mieć plan marketingowy. Bez względu na to, czy chcesz promować swoją markę w Internecie, czy też offline, musisz określić cel swoich działań i dobrać narzędzia marketingowe. Pamiętaj także o tym, aby monitorować efektywność swoich działań i modyfikować je w zależności od potrzeb.


W tym wpisie pokażemy Ci, jak za pomocą content marketingu, działań w social mediach, SEO, a także płatnych kampanii Google ADS, zadbać o relacje z potencjalnymi klientami, zwiększyć zasięgi i sprzedaż.


Rodzaje działań marketingowych


Działania marketingowe przybierają wiele różnych form. Mogą one obejmować działania reklamowe, takie jak umieszczanie reklam w prasie, telewizji lub na portalach internetowych, a także działania promocyjne, takie jak organizowanie wystaw, szkoleń lub konferencji. Można je również podzielić na działania bezpośrednie i pośrednie.


Działania marketingowe bezpośrednie to takie działania, które są skierowane do konkretnego odbiorcy. Mogą one obejmować wysyłanie reklam na adres e-mail (newsletter) lub listownie, a także telefoniczną sprzedaż bezpośrednią. Z kolei pośrednie działania marketingowe to skierowane są znacznie szerzej, to większej grupy odbiorców i mogą oznaczać umieszczanie reklam w prasie lub ich odpowiedników online, pozycjonowanie stron, aby zwiększyć zasięgi organiczne czy systematyczną pracę nad rozwojem kont w mediach społecznościowych.


Które z nich wybrać? W zasadzie jedne i drugie, ale wybór konkretnych metod uzależniony jest od wielu czynników, w tym: branży, rodzaju produktów, grupy docelowej, obecnej sytuacji firmy, Twoich celów itd.


W czasie kryzysu warto skupić się na tych działaniach, które dotychczas przynosiły najlepsze rezultaty. Działaniach – liczba mnoga – ponieważ w trudnym okresie rynek może się diametralnie zmienić i warto być elastycznym. Najważniejsze jest, aby szybko reagować na zmiany i dostosowywać się do nich.


Pozyskanie nowych klientów dzięki tworzeniu wartościowych treści


Content marketing to działania marketingowe polegające na tworzeniu i publikowaniu wartościowych treści, które mają na celu wywołanie określonych reakcji u odbiorców. Celem content marketingu jest zwiększenie sprzedaży poprzez pozyskanie nowych klientów lub utrzymanie kontaktu z obecnymi.


Content marketing to nie tylko tworzenie treści na stronę internetową czy bloga, ale wiele innych działań: email marketing, publikowanie na forach branżowych czy social mediach, a także promocja treści w wyszukiwarkach. Dlatego każda firma znajdzie tutaj swoją niszę, w której dużo łatwiej będzie jest zainteresować odbiorców prezentowanymi treściami.


Co ważne, prowadzenie działań content marketingowych to inwestycja, która opłaca się w dłuższej perspektywie. Z tego powodu wielu właścicieli firm rezygnuje z nich w okresie kryzysu, co niestety nie jest najlepszym rozwiązaniem.


I chociaż marketing w czasach kryzysu może wymagać większego zaangażowania, to nadal opłaca się pod kątem efektywności. Dzięki mądremu promowaniu biznesu za pomocą przemyślanego contentu możesz utrzymać rozpoznawalności marki, skutecznie pozyskiwać nowych klientów oraz zadbać o lojalność obecnych.


To może być kluczowy czynnik dla Twojego biznesu. Czynnik, który pomoże przetrwać kryzys i zachęcić nowych odbiorców do skorzystania z Twojej oferty.


Jak zadbać o dotychczasowych klientów za pomocą działań marketingowych?


W trakcie kryzysu wiele firm skupia się przede wszystkim na tym, aby pozyskać nowych odbiorców. To oczywiście ważne z punktu widzenia rozwoju, a czasami przetrwania biznesu, ale w tym okresie nie można zapominać o stałych klientach. Co więcej, zazwyczaj znacznie łatwiej zachęcić kogoś do ponownego skorzystania z Twojej oferty niż przekonać nową osobę do tego.


Aby jednak utrzymać relacje ze stałymi klientami, potrzebujesz dobrego planu marketingowego. Poniżej znajdziesz 5 sprawdzonych metod na to, jak zadbać o dotychczasowych klientów:


1. Staraj się być dostępny i elastyczny


Jakość obsługi klienta jest niezwykle ważna, a w trudniejszych czasach prawdopodobnie ważniejsza niż kiedykolwiek. Zadbaj więc szczególnie o swojego klienta, chociażby przez regularne kontakty telefoniczne czy mailowe. Pamiętaj także, że liczy się także to, jak szybko możesz zareagować na potrzeby odbiorcy, więc w razie możliwości odpowiadaj na pytania/opinie/sugestie w jak najkrótszym czasie.


2. Program lojalnościowy


Program lojalnościowy to świetny sposób na zwiększenie wartości Twojej marki w oczach stałych klientów. Klienci, którzy doświadczają pozytywnych efektów programu lojalnościowego (np. w postaci bonów lub rabatów), są bardziej skłonni do wracania i polecania danej marki swoim znajomym.


3. Newsletter


Regularnie wysyłaj informacje o nowych produktach lub usługach, które mogą zainteresować Twoich obecnych klientów. Pamiętaj o personalizacji, chociażby najprostszej, czyli dodanie imienia osoby, do której kierujesz wiadomość. W ten sposób pokażesz, że traktujesz ich indywidualnie, a nie jak masę odbiorców.


4. Dbaj o jakość swoich usług/produktów


To absolutna podstawa! Jeśli klienci będą zadowoleni z tego, co dostają od Ciebie, naturalnie wrócą do ciebie w przyszłości, a także polecą Cię innym osobom.


5. Wykorzystaj profile w mediach społecznościowych


Media społecznościowe znacznie skracają dystans pomiędzy odbiorcą i marką, dzięki czemu dużo łatwiej zbudować pozytywne relacje. Nie zaniedbuj więc swojego profilu w czasie kryzysu.


Oczywiście, powyższe 5 punktów nie wyczerpuje całej listy, jest jednak dobrym początkiem, który pokaże Ci, na jak wiele różnych aspektów marketingu internetowego zwrócić uwagę.


Podstawy marketingu internetowego, o których trzeba pamiętać w czasie kryzysu


Każda firma trochę inaczej może przechodzić czas kryzysu. Jedne mogą być na to lepiej przygotowane, inne w panice zaczną wprowadzać nagłe zmiany w sposobie swojego działania. Marketing internetowy to nie jest magia, a raczej ciężka praca, która wymaga analizy i testów. Jest to proces ciągły, który umożliwia lepsze poznanie Twojej grupy docelowej oraz dostosowanie się do jej potrzeb.


Oto kilka podstawowych zasad, o których warto pamiętać w trudnych czasach:


Przede wszystkim, nie rezygnuj ze swoich działań marketingowych. Nawet jeśli budżet jest ograniczony, to warto inwestować w przynajmniej kilka działań marketingowych, aby zapewnić sobie stały napływ klientów.


Po drugie, bądź elastyczny i dostosowuj się do zmian. Nie ma nic gorszego niż firma, która nie potrafi się dostosować do nowych realiów rynkowych. I chociaż zalecamy trzymanie się sprawdzonych rozwiązań, to warto je modyfikować, gdy to konieczne.


Po trzecie, ciągle udoskonalaj proces marketingowy, aby był on efektywny. Zarządzanie marketingiem to proces ciągłego ulepszania. Powinieneś stale monitorować wyniki i reagować na zmiany. Nie możesz polegać tylko na jednym narzędziu lub metodzie. Musisz być gotowy do eksperymentowania i dostosowywania się do nowych sytuacji. Marketing to nieustanna gra, a aby wygrać, musisz cały czas się rozwijać i szukać lepszych sposobów działania.


I wreszcie po czwarte, korzystaj z pomocy specjalistów. Marketing to niezwykle skomplikowana dziedzina, a jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz mieć profesjonalistów w swoim zespole. Nie możesz polegać tylko na sobie lub swoim instynkcie – zwłaszcza w trakcie kryzysu, gdzie liczy się efektywne wydawanie budżetu. Zadbaj więc o to, aby współpracować z najlepszymi, a wtedy będziesz mieć pewność, że Twoja firma skutecznie dociera do potencjalnych klientów.

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i zyskaj rabat -