blog-mr-3.png

Jak zwiększyć liczbę wizyt w sklepie internetowym?

Ostatnie wydarzenia dobitnie udowodniły, że siła sprzedaży w tkwi w internecie. Oczywiście przymusowa izolacja i związane z nimi zamknięcie większości sklepów stacjonarnych to sytuacja bezprecedensowa, jednak jest wyraźnym znakiem, iż handel elektroniczny jest przyszłością i warto zainwestować fundusze w jego rozwój. To się po prostu, prędzej czy później, opłaci. Jednak samo założenie sklepu internetowego to jeszcze nie wszystko, bo trzeba zadbać o jego marketing i zachęcić użytkowników sieci do odwiedzin oraz zakupów. Jak to zrobić? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Liczba wizyt = większa sprzedaż
Pisząc o zwiększeniu liczby wizyt w sklepie internetowym, trzeba pamiętać, że nie musi się to automatycznie przekładać na zwiększoną sprzedaż. Jednakże proponowane przeze mnie rozwiązania powinny uczynić daną platformę przyjaźniejszą odbiorcy, a to jest już duży krok do poprawienia współczynnika konwersji. Warto więc je wdrożyć, ponieważ w większości są to darmowe lub bardzo tanie metody. Z kolei zysk wypracowany dzięki nim może stać się prawdziwym paliwem napędowym dla dalszego rozwoju biznesu i marki.

Pozyskiwanie ruchu organicznego

Szczęściarze mają duże budżety na reklamę i mogą promować się poprzez różne kanały. Jednak większość firm i przedsiębiorstw musi mądrze dysponować swoimi finansami, ponieważ lista wydatków jest zazwyczaj ogromna. Czy to oznacza, że promocja marki powinna zejść na dalszy plan? Nic bardziej mylnego! Właściwe wykorzystanie dostępnych i przede wszystkim darmowych (lub bardzo tanich) rozwiązań pozwala zwiększyć ruch organiczny w sklepie internetowym, czyli wejścia bezpośrednio z wyszukiwarki lub z kanałów społecznościowych. Co więcej, systematyczne działania w tym zakresie dobrze budują świadomość marki, więc warto patrzeć na nie przyszłościowo, bo efekty będą długofalowe.

Badanie konkurencji

Hasło "konkurencja nie śpi" nie jest pustym sloganem, ale rzeczywistością. Na koniec roku 2018 w sieci działało prawie 31 tysięcy sklepów internetowych, a od tego czasu z pewnością przybyło kilkanaście dodatkowych tysięcy adresów, bo e-commerce to szybko rosnąca branża. Na tak dużą liczbę składają się zarówno bardzo dobrze opracowane sklepy, jak i zwykłe platformy, które są tylko dodatkiem do biznesu stacjonarnego. Jednak warto im się przyjrzeć, a szczególnie wynikom z pierwszej strony wyszukiwarki Google. Nawet szybki przegląd pozwoli Ci zauważyć, dlaczego dane marki znalazły się tak wysoko w rankingu i nie zawsze jest to tylko budżet czy dobrze rozpoznawalna nazwa. Wprost przeciwnie - pomiędzy rynkowymi gigantami można znaleźć także mniej znane brandy, co pokazuje, że topowa dziesiątka nie jest domeną największych. Im więcej czasu przeznaczysz na badanie konkurencji z czołówki, tym więcej znajdziesz pomysłów do wykorzystania w swoim sklepie online.


Audyt i optymalizacja sklepu internetowego

Jednym z pierwszych działań, które należy podjąć w celu zwiększenia liczby wejść w sklepie internetowym, jest jego optymalizacja. Dotyczy to przede wszystkim platform już działających, które zostały uruchomione kilka miesięcy, a nawet lat wcześniej. Trzeba najpierw znaleźć problem, aby móc podjąć się jego leczenia, więc audyt, a potem optymalizacja są sprawami kluczowymi. Poprawy mogą wymagać m.in. przestarzała szata graficzna, zdublowane opisy, szybkość ładowania się strony głównej lub poszczególnych kategorii, zdjęcia produktów itd. Nad każdym z tych problemów trzeba się pochylić i mu zaradzić, ponieważ mają one duży wpływ na współczynnik konwersji i ostateczny wynik sprzedaży. Wolno ładujący się sklep internetowy, który dodatkowo jest niedostosowany do urządzeń mobilnych, zniechęci użytkownika do zakupów i następnych wizyt. A tego przecież chcemy uniknąć.

Pozycjonowanie SEO

Pozycjonowanie to bez wątpienia działanie, w które powinna zainwestować każda firma chcąca zaistnieć w sieci. W dużym skrócie jest to dostosowanie treści (w przypadku sklepów są to głównie opisy produktów i kategorii) pod słowa i frazy kluczowe. Te można wytypować na różne sposoby i jeden z nich opisałem wyżej - przegląd konkurencji. Przeanalizowanie tekstów ze stron innych sklepów online w Twojej branży pozwoli Ci znaleźć te słowa lub frazy, które są często wyszukiwane przez użytkowników. Oczywiście tego typu działania są praco i czasochłonne, więc alternatywą są darmowe narzędzia np. bardzo popularny Planer Słów Kluczowych. Następnym krokiem będzie dostosowanie opisów i treści na stronie do wyznaczonych fraz, ale trzeba pamiętać, że roboty Google ciągle się uczą i zwracają uwagę nie tylko na trafność tekstów, ale również ich jakość i długość.

Sklep internetowy warto również zaopatrzyć w blog, na którym będą poruszane tematy mniej lub bardziej nawiązujące do tematyki danej branży. Treści publikowane na blogu pozwalają trafić do klientów o bardziej sprecyzowanym guście, gdyż w dużej mierzę opierają się na rozbudowanych frazach, czyli tzw. długich ogonach. Takie frazy występują rzadziej, ale mają zdecydowanie mniejszą konkurencję, dzięki czemu zainteresowany nimi użytkownik łatwiej nas odnajdzie.

Logiczne drzewko kategorii

Chaos i nieporządek w kategoriach zniechęca potencjalnego klienta, który po prostu nie potrafi się odnaleźć w plątaninie zakładek prowadzących donikąd. Trzeba więc zadbać o odpowiednią przejrzystość, dzięki której użytkownik szybko zlokalizuje interesujący go przedmiot lub usługę. Wyszukiwarka towarów nie zawsze jest najlepszą opcją, ponieważ zbyt precyzyjne lub po prostu błędne zapytania będą skutkować brakiem wyników. Zniechęci to potencjalnego klienta, który uzna, że nasz sklep nie posiada interesującej go rzeczy i po prostu opuści stronę. Lepszym pomysłem jest zastosowanie odpowiednich filtrów, ale warto zadbać o ich indeksowanie, co dodatkowo poprawi widoczność strony w sieci. Im prostsze przedstawienie katalogu produktów, tym lepiej, bo zbyt wiele rozpraszaczy na tym etapie może "odciągnąć" użytkownika od zakupu.


Proste i szybkie procedury

Skoro już o prostocie mowa, to warto ją zastosować szerzej w swoim sklepie internetowym. Każdy dodatkowy etap, każda nowa zakładka może sprawić, że użytkownik zrezygnuje z zakupów. A pułapek jest niestety wiele, ale trzeba je powoli eliminować, bo stawką jest nie tylko sprzedaż, ale również budowanie relacji z klientem i świadomości własnej marki. Na co zwrócić uwagę? I znowu kłania się audyt i badanie konkurencji, które pomoże objąć właściwy kierunek. Poza tym mnóstwo działań i uproszczeń jest czysto intuicyjnych i wynika z lepszego zrozumienia potrzeb klientów. Dla niektórych osób problemem może być zakładanie konta w sklepie internetowym, więc w takim przypadku można rozważyć opcję zakupów bez rejestracji. Płatności również można ułatwić i zaproponować użytkownikowi kilka wersji - internetową lub za pobraniem. Podobnie wygląda sprawa z wysyłką i dobrze mieć kilka możliwości do wyboru (np. paczkomaty albo kurier). Elastyczność i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych klientów jest tutaj kluczem do sukcesu.

Odwoływanie się do emocji

Każdy zakup zaspokaja jakieś potrzeby, a te z kolei wynikają z ludzkich emocji. Ich wachlarz jest szeroki, a odpowiednie oddziaływanie na nie pozwoli zwiększyć sprzedaż. W jaki sposób tego dokonać? Wiele zależy od specyfiki danej branży, ale jest kilka podstawowych zasad, które można zastosować w każdej z nich. Po pierwsze, unikaj sztampowych, oklepanych haseł, jakich pełno na innych stronach. Mnóstwo sklepów podkreśla swoje niskie ceny, ale to pułapka, bo ludzie mogą się poczuć oszukani, gdy dana kwota przekroczy ich możliwości finansowe lub po prostu będzie różnić się od ich wyobrażenia taniości. Po drugie, podkreślaj efekt zakupu (np. oszczędność czasu, który można przeznaczyć na zabawę z dziećmi lub atrakcyjność, dzięki czemu wzrośnie poczucie wartości w sytuacjach towarzyskich). Takie przedstawienie produktów lub usług sprawia, że klient nie kupuje tylko ich, ale również pozytywną zmianę, którą wprowadzą w jego życie.

Odwoływać się do emocji można też za pomocą zdjęć lub kolorów strony. Fotografie przedstawiające wybrane produkty w użyciu lepiej wpływają na wyobraźnie kupującego niż zwykła grafika. Z kolei niektóre barwy mocniej skłaniają do działania niż inne. Chodzi tu głównie o czerwieni i odcieniach żółtego, dlatego też często używa się ich w przyciskach Call To Action. A skoro o wezwaniu do działania mowa, to nie powinno go zabraknąć w sklepie internetowym. Można je zawrzeć w opisach, zakładkach lub właśnie we wspomnianych już przyciskach (np. dodaj do koszyka), gdyż mają duży wpływ na całkowity współczynnik konwersji.

Oryginalność

O oryginalności wspomniałem już co nieco w poprzednim akapicie, ale jest to temat, który należałoby rozwinąć. Sztampowość nie pozwoli się wyróżnić na tle konkurencji, więc klient nie zapamięta Twojego sklepu internetowego na dłużej. Z kolei to zmniejsza szansę, że do niego powróci. Jak wiadomo, koszt pozyskania nowego klienta jest znacznie wyższy niż utrzymania relacji z obecnym, więc trzeba o ten aspekt wyjątkowo zadbać. Ciekawym i tanim sposobem jest personalizowanie wiadomości oraz oryginalne podejście do wysyłania towaru. W pierwszym przypadku wystarczy zwrócić się imiennie do adresata wiadomości, dzięki czemu poczuje się on wyróżniony. W drugim zaś można dorzucić darmową próbkę do paczki lub karteczkę z zabawną wiadomością. Takie działania nie kosztują wiele, ale tworzą pozytywne skojarzenia o sklepie i zachęcają do ponownego skorzystania z jego usług.


Baza klientów

Tworzenie bazy klientów jest podstawą działalności wszystkich sklepów internetowych. Przez bazę klientów rozumiem nie tylko osoby, które zakupiły już Twój produkt, ale również takie, które "buszują" po sieci w poszukiwaniu inspiracji. Twoim obowiązkiem jest zadbanie o każdą z tych grup. Sposobów na to jest kilka, ale jednym z najpopularniejszych jest newsletter, czyli elektroniczna poczta cyklicznie wysyłana na skrzynki użytkowników. Możliwość zapisu do newslettera powinna być dobrze widoczna na stronie sklepu, a sam proces maksymalnie uproszczony (np. brak dodatkowych zakładek, wymóg podania tylko adresu e-mail i imienia). W newsletterze możesz promować swoje produkty, zamieszczać kody rabatowe lub porady powiązane z oferowanymi usługami.


Feedback

Część z klientów, a nawet zwykłych użytkowników przeglądających stronę Twojego sklepu internetowego, będzie chciało podzielić się swoimi uwagami. Potraktuj je, jako cenne źródło wiedzy i inspiracji, które pozwoli na dalszy rozwój. Oczywiście, nie każda uwaga będzie merytoryczna, ale jeśli jakieś będą pojawiać się często, to wyraźny znak, że trzeba się pochylić nad danym problemem. Ta sama zasada dotyczy produktów i usług, więc daj swoim klientom możliwość wyrażenia opinii, ponieważ na ich podstawie możesz wprowadzić odpowiednie zmiany.

Podsumowanie

Wykorzystanie przynajmniej kilku z powyższych porad z pewnością pozwoli Ci poprawić współczynnik konwersji w swoim sklepie internetowym, a co za tym idzie, rozwinąć firmę. Rynek oferuje także sporo płatnych narzędzi (np. Google Analytics), które jeszcze bardziej przyspieszą te procesy, ale darmowymi lub bardzo tanimi metodami też można wiele osiągnąć. Działania na rzecz własnego sklepu online nigdy się nie kończą i wraz z upływem czasu sam zaczniesz dostrzegać, które elementy najlepiej się sprawdzają. Testuj je i szukaj coraz lepszych rozwiązań, a z pewnością będziesz notować coraz lepsze wyniki.















Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i zyskaj rabat -