blog-mr-2.png

Jak zidentyfikować grupę docelową?

Zidentyfikowanie grupy docelowej jest jednym z najważniejszych kroków w tworzeniu udanej kampanii marketingowej, ale również w przypadku tworzenia jakiegokolwiek biznesu. Skierowanie kampanii marketingowej bądź oferty do niewłaściwych grup demograficznych nie tylko zmniejszy skuteczność, ale także utrudni dalszy rozwój firmy.


Aby określić grupę docelową, należy najpierw poznać swoją niszę i ludzi, którzy są zainteresowani działalnością firmy. Można to zrobić, prowadząc badania, rozmawiając z klientami lub pytając ich, czego oczekują od firmy. Można również zidentyfikować grupę docelową poprzez stworzenie tzw. brand persony.


Brand persona to szczegółowa charakterystyka Twojego idealnego klienta. Jest to opis cech, danych demograficznych, wartości i pragnień osób, które z największym prawdopodobieństwem dokonają zakupu w Twojej firmie. Stworzenie takiej wizji klientów pozwala skoncentrować działania marketingowe na konkretnej grupie osób, dzięki czemu łatwiej osiągniesz zakładane cele (np. sprzedażowe).


Jak jednak określić grupę docelową? Jak spośród setek zmiennych wybrać te, które najlepiej opiszą Twojego idealnego klienta? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.


Dlaczego określenie grupy docelowej jest takie ważne?


Grupa docelowa to grupa osób, do których chcemy dotrzeć z naszym produktem lub usługą. Jej zdefiniowanie jest ważne, ponieważ pomaga skoncentrować działania promocyjne i marketingowe na tych osobach, które najprawdopodobniej dokonają zakupu. Wiedząc, kto znajduje się w Twojej grupie docelowej, możesz tworzyć komunikaty marketingowe, które do nich przemówią. Informacje te można również wykorzystać do wyboru najlepszych kanałów komunikacji z odbiorcą (np. social media, ulotki, artykuły sponsorowane).


Kierowanie działań do niewłaściwych osób nie tylko nie pomoże w osiągnięciu celów, ale również będzie stratą czasu i pieniędzy. Mądrze wybierając grupę docelową, można uniknąć tego problemu i zintensyfikować swoje działania. Gdy wiesz, kto jest Twoim idealnym klientem, łatwiej jest tworzyć i rozpowszechniać treści, które do niego przemówią. Znając swojego odbiorcę, dostosujesz język przekazu, kanał komunikacji, a nawet sam produkt – w ten sposób stworzysz ofertę, której trudno się oprzeć.


Aby to się udało, musisz dobrze określić swoją grupę docelową. Jeśli nie zrozumiesz swoich potencjalnych klientów, nie będziesz wiedział, jak do nich dotrzeć. Wydaje się to oczywiste, jednak doświadczenie pokazuje, że dla wielu osób i firm analiza grupy docelowej to tylko dodatek do strategii marketingowej. Prawda jest jednak inna – zrozumienie grup docelowej ma ogromne znaczenie, to wręcz fundament rozwoju firmy.


Co należy wziąć pod uwagę przy określaniu grupy docelowej?


Targetowanie odbiorców pozwala zawęzić obszar zainteresowania i poprawić współczynnik konwersji. Wybierając grupę docelową, zastanów się, jakie osoby mogą być zainteresowane ofertą Twojej firmy. Jeżeli prowadzisz już biznes, możesz sprawdzić dotychczasowe statystyki. Zastanów się, czy są osoby, które odwiedzają Twoją stronę internetową częściej niż inne? Czy niektóre z nich kupują od Ciebie więcej niż pozostali odwiedzający. Zadaj sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje?


Co w przypadku, gdy dopiero wprowadzasz nowy produkt na rynek albo otwierasz nowy biznes? Jak wtedy określić grupę docelową? Istnieje kilka dobrych sposobów, aby to zrobić. Możesz zacząć od zadania sobie pytania o typ osoby, która chciałaby kupować w Twojej firmie. Jakie są jej zainteresowania? Jakie są jej dane demograficzne? Jakie problemy może napotykać w życiu codziennym i jak Twój produkt/usługa pomoże mu je rozwiązać? Zrozumienie potrzeb klienta to jeden z kluczowych czynników, dzięki którym łatwiej dotrzesz do odbiorców.


To tylko kilka z pytań, które możesz sobie zadać, aby określić grupę docelową. Jeśli zaczniesz zastanawiać się nad tymi kwestiami, prawdopodobnie przyjdzie Ci do głowy jeszcze więcej opcji. Im więcej szczegółów podasz przy określaniu klienta docelowego, tym łatwiej stworzysz dobrze dopasowaną brand personę.


Co ważne, możesz mieć kilka grup docelowych w zależności od oferowanych produktów i usług. W każdym przypadku musisz przejść przez ten sam proces, aby dopasować przekaz marketingowy do oferty swojej firmy. Być może obecni klienci należą do jednej z grup docelowych, ale rozszerzasz działalność o nowe usługi i szukasz nowych klientów – z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że będą oni należeć do zupełnie innej grupy docelowej.


Jak określić grupy odbiorców?


Istnieje kilka kluczowych sposobów identyfikacji grup odbiorców, które możesz wykorzystać w swojej strategii marketingowej.


Po pierwsze, należy zastanowić się, jakie są wspólne cechy Twoich obecnych klientów. Mogą to być takie czynniki, jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, poziom dochodów czy wykonywany zawód. Dane dotyczące swoich klientów możesz wyciągnąć m.in. ze statystyk odwiedzin na Twojej stronie, Facebook Audience Insights czy Google Analytics.


Po drugie, należy przyjrzeć się swojemu rynkowi docelowemu i zastanowić się, na jakim segmencie tego rynku chciałbyś się skupić. Może to być konkretna nisza w jego obrębie lub konkretna grupa, która według Ciebie byłaby najbardziej zainteresowana Twoim produktem lub usługą.


Po trzecie, należy przyjrzeć się konkurencji i sprawdzić, do kogo kieruje ona swoje działania promocyjne. W ten sposób nie tylko poznasz potencjalnego klienta danej branży, ale również zauważysz, które grupy docelowe nie są jeszcze w pełni obsługiwane. Być może właśnie na tych "zaniedbywanych" grupach warto się skupić?


Na koniec należy rozważyć wszelkie inne czynniki, które mogą mieć znaczenie dla działalności firmy, takie jak wybór stylu życia grupy docelowej. Czy Twoi potencjalni odbiorcy korzystają z social mediów, czy wolą tradycyjną formę komunikacji. Kupują stacjonarnie czy online? Dzięki temu udoskonalisz swoją ofertę, aby sprostać wymaganiom klientów.


Po zidentyfikowaniu kilku potencjalnych grup odbiorców możesz rozpocząć tworzenie przekazów marketingowych i kampanii dostosowanych do ich potrzeb. W oparciu o grupy docelowe łatwiej stworzysz strategię komunikacji, która ma największe szanse na sukces.


Grupa docelowa – podsumowanie


Grupa docelowa Twojej oferty ma pewne określone cechy. Aby je znaleźć, musisz odpowiedzieć sobie na garść pytań, przeanalizować dotychczasowe działania (np. sprzedaż, statystyki strony internetowej), a nawet przeprowadzić badania pośród obecnych odbiorców lub – jeśli jeszcze ich nie masz – wśród randomowej grupy ludzi (im większej, tym lepiej).


Po określeniu grupy docelowej należy zadbać o to, aby materiały marketingowe i komunikaty były dostosowane do potrzeb tej grupy. Dzięki temu znacznie łatwiej osiągniesz zakładane cele (np. sprzedaż usługi).


Możesz również stworzyć konkretny produkt, który będzie odpowiedzią na potrzeby klientów. Jeżeli dobrze przeanalizowałeś rynek i grupy odbiorców, to taki produkt ma szansę stać się sprzedażowym hitem. I tego Ci życzymy.

Zapisz się do naszego newslettera