projekt-bez-tytulu.png

Jak budować świadomość marki w internecie?

Nowe firmy powstają każdego dnia. Każdego dnia zamykane są także kolejne biznesy. Powodów jest mnóstwo, ale dziś skupię się na świadomości marki, bez której trudno utrzymać się dłużej na rynku. Dlaczego jest taka ważna? To proste – łatwość tworzenia nowych firm sprawia, że potencjalny klient jest dosłownie zalewany różnorodnością produktów. Może do woli przebierać w produktach i usługach i będzie to robić, jeżeli nie sprawisz, że to właśnie Twoja oferta stanie się dla niego najatrakcyjniejsza.


Nie proponuję Ci wcale walki ceną, bo to rozwiązanie nieopłacalne na dłuższą metę. Zauważ, że najbardziej pożądane i największe marki (np. Apple, Nike, Mercedes itd.) nie mają wcale najniższych cen, a jednocześnie nie mogą narzekać na brak klientów. Wprost przeciwnie – wypuszczenie przez nich na rynek kolejnego produktu elektryzuje społeczność, a do salonów ustawiają się długie kolejki. Taki efekt daje m.in. zbudowanie społeczności wokół marki.


Budowanie świadomości marki to proces długofalowy, często wymagający sporych nakładów pracy, czasu i pieniędzy. Możesz jednak zacząć od mniejszych działań marketingowych, które leżą w zasięgu Twoich możliwości. I to nawet wtedy, gdy dopiero rozkręcasz biznes. Albo raczej zwłaszcza wtedy, bo metody, które przedstawię Ci poniżej, są zazwyczaj niskobudżetowe, ale jednocześnie mogą okazać się paliwem napędowym dla rozwoju nowej firmy.


Jeżeli więc zadajesz sobie pytanie "jak budować świadomość marki przy niewielkim budżecie", to jestem przekonany, że ten artykuł będzie dla Ciebie pomocny. Przeczytaj go uważnie, wdrąż po kolei zaproponowane sposoby, a zobaczysz, że Twoja firma stanie się dużo bardziej rozpoznawalna. I tego Ci życzę, a teraz zapraszam do czytania!


Świadomość marki – co to jest?

Zanim przedstawię konkretne metody budowania świadomości marki, to najpierw kilka słów wyjaśnienia, co w ogóle oznacza ten termin. W tym miejscu mógłbym zacytować skomplikowane definicje z encyklopedii zarządzania, ale nie o to chodzi, ponieważ w marketingu liczy się przede wszystkim działanie. Dlatego też ujmę temat jak najprościej, aby od razu przejść do przedstawienia prostych technik, które będziesz mógł wykorzystać od zaraz. 


Czym więc jest tytułowa świadomość marki? To nic innego, jak znajomość tejże marki wśród potencjalnych klientów. Odbiorca potrafi rozpoznać daną markę na tle konkurencji np. dzięki jej logo, produktom, czy identyfikacji wizualnej (np. kolorystyka, czcionka) i to nie tylko w przypadku bieżącej oferty, ale również przy wprowadzaniu nowych produktów i usług. 


Aby zbudować świadomość marki, musisz zadbać o wiele aspektów funkcjonowania firmy, ponieważ spójny przekaz to podstawa. Ważne jest więc m.in. opracowanie księgi znaku, która pozwoli stworzyć profesjonalny wizerunek oraz zadbanie o strategię marketingową, dzięki której nie będziesz zbaczać z obranego kursu. 


Tyle teorii, czas na obiecane działanie, czyli skuteczne sposoby na zwiększenie rozpoznawalności marki – w internecie i poza nim.


Zadbaj o spójną identyfikację wizualną Twojej marki

Ludzie myślą obrazami, dlatego tak ważne jest wykorzystywanie ich w budowaniu świadomości marki. Logo i inne charakterystyczne elementy identyfikacyjne Twojej firmy powinieneś eksponować tak często, jak to tylko możliwe. Dzięki temu rośnie rozpoznawalność marki, ponieważ odbiorcy zaczynają kojarzyć nazwę, logotyp, slogan czy charakterystyczną kolorystykę. 


Mówi się, że lubimy to, co znamy, więc im częściej będziesz się pokazywać odbiorcy, tym bardziej zacznie Cię kojarzyć, a w końcu i być może skorzysta z Twojej oferty. Oczywiście, na wybór produktu lub usługi wpływa wiele czynników, ale znajomość marki jest jednym z nich. Zadbaj więc o to, aby wyróżnić się w tłumie i dać poznać potencjalnym klientom.


Aby zachować spójny wizerunek na przestrzeni lat, w wielu kanałach, a nawet nośnikach (np. opakowania, media społecznościowe, banery reklamowe, gadżety) potrzebujesz księgi znaku, czyli swoistej instrukcji, która pozwala zaprezentować logo i inne elementy graficzne firmy w prawidłowy sposób. Co więcej, księga znaku to także drogowskaz dla Ciebie, dzięki któremu ograniczysz liczbę opcji (np. kolorystycznych) do tych, które najlepiej współgrają z Twoją marką.


W ten sposób tworząc stronę internetową, prowadząc profile w social mediach, czy projektując opakowania produktów, zadbasz o to, aby były Twoją wizytówką na rynku. Tak działa każda rozpoznawalna marka – zobacz np. stronę internetową i profil na Instagramie Coca-Coli, która bazuje na swoim podstawowym kolorze.


A skoro o mediach społecznościowych mowa, to czas na drugi punkt, czyli:


Budowanie świadomości marki w social mediach

Świadomość marki jest nierozerwalnie związana z budowaniem społeczności wokół niej. To w zasadzie synonimy. A co sprawdzi się lepiej w budowaniu społeczności niż social media? W końcu ich nazwa zobowiązuje. Jeżeli więc chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zyskać lojalnych klientów, to musisz być w social mediach.


Na rynku królują Facebook i Instagram, ale opcji masz więcej. LinkedIn pozwoli Ci stworzyć sieć biznesowych kontaktów, YouTube wypromować się za pomocą wideo, a TikTok zainteresować swoją ofertą również młodszych odbiorców. 


Przykłady można mnożyć w nieskończoność, ale uważam, że liczy się jakość, nie ilość, dlatego poza wspomnianymi Facebookiem i Instagramem, które są w zasadzie MUST BE, dobierz najwyżej jedną lub dwie dodatkowe platformy do promocji. Dopasuj je do Twojego biznesu i grupy docelowej, ponieważ użytkownicy trafiający ze źle dobranych kanałów (np. TikTok, gdy promujesz szkolenia biznesowe) prawdopodobnie nie zatrzymają się u Ciebie na dłużej. Temat marki ich nie zainteresuje na dłuższą metę.


Na początku skup się na podstawowych możliwościach i zadbaj o dostarczanie za ich pomocą wartościowego contentu. Docieraj do nowych klientów, daj się poznać szerzej i stopniowo zwiększaj zasięgi. Pamiętaj, żeby wchodzić w interakcje z odbiorcami, czyli reaguj na komentarze, zachęcaj do działania (CTA), wykorzystuj wszystkie narzędzia dostępne na platformie itd. W ten sposób zadbasz o obecnych fanów i dotrzesz także do kolejnych odbiorców.


Współpracuj z innymi

Budowanie świadomości marki to proces długotrwały, który wymaga m.in. zdobycia zaufania odbiorców. Możesz go jednak przyspieszyć dzięki współpracy z innymi. W ten sposób uzyskujesz tzw. social proof, czyli społeczny dowód słuszności, co pozytywnie wpływa na wizerunek marki.


Jak to wygląda w praktyce? Możliwości jest całkiem sporo. Możesz skorzystać z pomocy influencerów, czyli osób, które zbudowały już społeczność wokół siebie i odpłatnie zareklamują Twój produkt bądź usługę na swoim profilu. Taka współpraca może mieć jednorazowy albo stały charakter, możesz korzystać z popularności jednej osoby lub zdecydować się na promocję w kilku profilach. Wszystko zależy od Twoich możliwości, także finansowych.


Czasami lepszym pomysłem jest nawiązanie współpracy z dziesięcioma osobami, które mają kilka tysięcy obserwujących niż z jedną z ćwierćmilionową publicznością. Pamiętaj także o tym, aby współpracę dobierać do swojej branży. Co mam na myśli? 


Wróćmy na chwilę do wspomnianych wyżej szkoleń biznesowych. W takim przypadku współpraca z młodą osobą promującą styl fitness i mającą sto tysięcy followersów, będzie prawdopodobnie mniej opłacalna, niż współpraca z YouTuberem, który ma "tylko" dwadzieścia tysięcy subskrybentów, ale prowadzi kanał o przedsiębiorczości. Dlaczego? Bo użytkownicy dzielą zainteresowania z daną osobą, więc obserwując kanał o tematyce biznesowej, chętniej skorzystają z oferty kursów i szkoleń.


Pamiętaj, że dobór osób do współpracy również jest elementem budowania świadomości marki. Warto więc dobrze rozeznać temat, aby nie skończyło się przykrą niespodzianką (np. gdy wybrany influencer słynie z kontrowersyjnych zachowań), bo w takim przypadku pozytywny wizerunek marki również może być zagrożony.


Pokazuj się na wydarzeniach – nie tylko branżowych

Chociaż w artykule podpowiadam, jak budować świadomość marki w sieci, to na chwilę wyjdźmy poza ramy internetu, bo to przecież w prawdziwym świecie są Twoi klienci. Poza tym, działania marketingowe offline nie wykluczają zwiększania świadomości marki w internecie. Wprost przeciwnie – pomagają w jej budowaniu.


Warto więc pokazywać się na branżowych wydarzeniach, ponieważ trafisz tam na osoby najbardziej zainteresowane danym tematem, a w szerszej perspektywie także Twoją ofertą. I nie musisz mieć własnego boksu, bo czasami wystarczy zaopatrzyć się w plik wizytówek i ulotek, które wręczysz odwiedzającym. 


Owszem, im więcej przestrzeni zajmiesz i im bardziej wyeksponujesz swoją markę i jej charakterystyczne elementy, tym lepszy efekt osiągniesz, ale przy stosunkowo niewielkim budżecie możesz poprzestać na wspomnianych wyżej ulotkach i wizytówkach lub pójść o krok dalej, czyli postawić na gadżety reklamowe, o czym trochę więcej piszę w kolejnym akapicie.


Branżowe eventy to jedno, ale jeśli działasz regionalnie i zależy Ci przede wszystkim na dotarciu do lokalnych odbiorców, to wydarzenia rozsiane po całym kraju mogą nie spełnić swojego zadania. Ale nic straconego, ponieważ zamiast tego możesz się zaangażować w wydarzenia ze swojej okolicy np. jako sponsor albo organizator.


I wcale nie musi oznaczać to ogromnych kosztów, ponieważ możesz np. zaprojektować plakat w ramach współpracy, dostarczyć fanty na loterie czy wystąpić podczas wydarzenia. Takie działania także świetnie budują świadomość marki, a dodatkowo pokazują, że za wizerunkiem firmy kryje się coś więcej – misja, cel, chęć pomocy i/lub zaangażowanie w sprawy społeczności. A to silnie przemawia do wielu potencjalnych klientów.


Nie bój się gadżetów 

Czas na wspomniane gadżety reklamowe, czyli różnego rodzaju kubki, smycze, długopisy, koszulki i wszystko, co tylko przyjdzie Ci do głowy. To również element budowania wizerunki marki w trybie offline, ale można go połączyć z trybem online. 


Jak? Na przykład za pomocą konkursów internetowych, w których nagrodami będą właśnie gadżety z logo firmy. Możesz wręczyć zwycięzcom także produkt marki w charakterystycznym opakowaniu czy dostęp do wybranych usług (np. kursu). W ten sposób nie tylko docierasz do nowych odbiorców, ale również pokazujesz im, że oferujesz wartościowe przedmioty. A wtedy chętniej wrócą i zareklamują Cię wśród znajomych.


Gadżety możesz, a w zasadzie powinieneś, rozdawać także podczas wydarzeń branżowych czy wspomnianych wyżej lokalnych eventów. W ten sposób docierasz do świadomości konsumentów, co jest fundamentem każdej rozpoznawalnej marki. Co więcej, jeżeli przy pierwszym kontakcie z Twoją firmą, użytkownik dostanie darmowy gadżet, to chętniej poszuka Twoich produktów i usług, ponieważ działa tutaj zasada wzajemności. 


Tutaj również polecam dopasowanie rodzaju gadżetów reklamowych do prowadzonej działalności. Jeżeli Twoją grupą docelową są przedsiębiorcy, to baloniki raczej się nie sprawdzą, jeżeli młode osoby, to postaw na modne dodatki (np. etui na telefon).


Budowanie świadomości marki – podsumowanie

Zwiększanie świadomości marki powinno być celem każdej firmy, ponieważ społeczność zebrana wokół firmy to jej siła. To właśnie lojalni klienci będą przyciągać kolejnych fanów i zwiększać zasięgi np. poprzez udostępnienia w mediach społecznościowych. 


Większa rozpoznawalność wiąże się także z większymi zyskami. I nie chodzi wyłącznie o łatwiejszą sprzedaż, ale również o ceny, ponieważ marka ze znanym i rozpoznawalnym wizerunkiem, nie musi walczyć ceną, więc to się po prostu opłaca.


Sprawdź powyższe metody w praktyce i urozmaicaj je według własnego uznania. Bądź unikalny, testuj różne rozwiązania i zobacz, dokąd Cię zaprowadzą. Nieszablonowe myślenie to też sposób na budowanie wizerunku marki, więc serdecznie Ci go polecam.

Zapisz się do naszego newslettera