Czym jest storytelling i jak wykorzystać go w marketingu?
06 Maj 2022
Opowiadanie historii jest jedną z najstarszych form komunikacji. Jest to sposób przekazywania informacji, który angażuje czytelnika lub słuchacza poprzez wywoływanie określonych uczuć i emocji. Historia może być przekazywana za pomocą słowa mówionego, pisanego, obrazu lub kombinacji każdego z tych elementów, a korzenie opowieści sięgają malowideł jaskiniowych z czasów prehistorycznych.
Storytelling był wykorzystywany w historii do przekazywania wiedzy i wartości z pokolenia na pokolenie. Z kolei w marketingu storytelling okazał się niezwykle skutecznym narzędziem, które można wykorzystać do angażowania odbiorców i potencjalnych klientów oraz do przekazywania informacji o marce lub produkcie, z którymi konsumenci mogą się identyfikować i z którymi czują więź na znacznie bardziej osobistym poziomie.
Nie wystarczy jednak tylko stworzyć historii, aby wzbudzić zainteresowanie w odbiorcy. Jak więc wykorzystać storytelling w marketingu swojej firmy? Tego dowiesz się z naszego najnowszego artykułu na blogu.
Mówiąc najprościej, storytelling to sposób komunikacji, który umożliwia nawiązanie kontaktu z odbiorcami za pomocą narracji. Opowiadając historię, można ich zaangażować i sprawić, aby przekaz był trwalszy.
Opowiadanie historii to uniwersalny sposób komunikacji. Niezależnie od miejsca na świecie, ludzie opowiadają sobie historie, aby nadać sens życiu, nauczyć się poruszać w zmieniającym się środowisku i wyobrazić sobie inną przyszłość. Badania wykazały, że opowieści są dla ludzi łatwiejsze do przetworzenia i zapamiętania niż fakty, liczby i dane, co ma ogromne znaczenie w przypadku budowania świadomości marki. Dlatego storytelling działa tak dobrze.
Opowieści mogą także inspirować, motywować i łączyć ludzi z marką, produktem lub firmą w wyjątkowy i znaczący sposób. Można je wykorzystać do przekazania misji i wartości firmy, wypromowania nowego produktu, a nawet złagodzenia obaw i lęków przed skorzystaniem z zupełnie nowej usługi.
Ponieważ historie mają tak wielką moc, firmy mogą je wykorzystać do ulepszenia swoich kampanii marketingowych i osiągnięcia lepszych wyników. Wybierając odpowiedni rodzaj opowieści i właściwą grupę odbiorców, można znacznie zwiększyć siłę oddziaływania i zasięg przekazu, a także zaistnieć w świadomości odbiorców na dłużej.
Jednak marketing narracyjny to nie tylko dobra historia, ale również umiejętność dostosowania jej do kanału komunikacji. Inaczej wygląda opowiadanie historii w mediach społecznościowych, a inaczej w reklamie video. Czym innym jest storytelling w opisach produktów, a jeszcze czymś innymi historia wpleciona w misję firmy czy e-mail marketing.
Aby w pełni wykorzystać marketing narracyjny na swoją korzyść, trzeba wiedzieć, jak działają historie i jak wybrać odpowiednią dla swojej firmy. Trzeba też wiedzieć, jak dostosować opowieść do kanału komunikacji, z którego korzystamy. Dlatego w kolejnym akapicie skupimy się na konkretach.
Jeśli chcesz odnieść sukces w marketingu narracyjnym, bardzo ważne jest, abyś wiedział, jak opowiadać historie. Dobra narracja to połączenie faktów, danych i osobistych doświadczeń, które pokazują wartości marki. Należy jednak pamiętać, że klienci szukają w internecie konkretów. Wiele firm zajmuje jedno z dwóch skrajnych stanowisk – rezygnuje ze storytellingu lub przeładowuje swoją ofertę historiami, które zaburzają ostateczny przekaz.
Na szczęście opowiadania historii można się nauczyć – przynajmniej tych tworzonych na potrzeby marketingu. Istnieje wiele różnych sposobów opowiadania historii w działaniach marketingowych, ale najważniejsze jest, aby pamiętać o konkretnych celach komunikacji i odbiorcach, do których chcemy dotrzeć. Skuteczny storytelling skupia się przede wszystkich na odbiorcy, nie na samej historii.
Dobra strategia marketingu narracyjnego zawsze zaczyna się od klienta, a następnie pracuje wstecz, aby stworzyć historię, która najlepiej współbrzmi z daną bazą klientów. I nie chodzi tutaj wcale o fingowanie opowieści, bo dobry storytelling to storytelling oparty o fakty. Chodzi raczej o dopasowanie języka narracji do słuchacza, o wybór elementów, które najlepiej współgrają z potencjalnym klientem, o usunięcie detali, które zaburzają przekaz.
Dzięki temu opowiedziana historia ma szansę zadziałać.
Innym ważnym aspektem opowiadania historii jest stosowanie metafor i porównań. Pomagają one namalować obraz w umyśle czytelnika, dzięki czemu Twoja opowieść staje się bardziej przystępna. Sztuka opowiadania historii bazuje przecież na emocjach i chociaż storytelling opiera się o suche fakty i dane, musi jednocześnie przedstawić je w atrakcyjny sposób. Dobrą historię można stworzyć o wszystkim: o początkach w social mediach, o budowaniu firmy, o powstawaniu produktu, o biznesie.
Potrzebujesz jedynie odrobiny kreatywności, aby Twoja opowieść wybrzmiała z pełną mocą. Zadaj więc sobie pytanie, które elementy Twojej firmy mogą być kotwicami świetnej opowieści, a wtedy storytelling stanie się łatwiejszy.
Ciekawe historie wyróżniają się na tle sztampowych opisów i jednakowych treści. Jak jednak wykorzystać storytelling do budowania pozytywnych relacji z odbiorcami? Poniżej znajdziesz kilka konkretnych przykładów.
Tworzenie historii marki
Historia Twojej marki jest fundamentem działań marketingowych. To główne przesłanie, które chcesz przekazać swoim odbiorcom. Wykorzystaj historie, aby przedstawić firmę w sposób, który jest angażujący. Skup się na emocjonalnych aspektach opowieści i wyjaśnij, w jaki sposób Twoja marka może pomóc w rozwiązaniu problemów klientów.
Jak to zrobić? Np. bohater opowieści to jeden z zadowolonych klientów. Dzięki temu odbiorca zobaczy w tej osobie samego siebie. A to z kolei pozytywnie wpływa na budowanie zaufania.
Tworzenie reklam radiowych lub video
Wiele narzędzi stosowanych w storytellingu zostało żywcem zaczerpniętych kina – w końcu dobra historia najlepiej wybrzmiewa na wielkim ekranie. Jeżeli więc tworzysz spot reklamowy lub video na YouTube to pamiętaj, że jej siłą jest opowieść.
Podobnie wygląda kwestia w reklamach radiowych, jednak tutaj masz trochę ograniczone pole do popisu, ponieważ całą historię musisz przekazać za pomocą słów i modulacji głosu.
Content marketing
Najlepsze teksty są często oparte na historiach, które pobudzają wyobraźnię i zainteresowanie czytelnika. Storytelling w tej formie możesz wykorzystać np. w sklepie internetowym (potwierdzenie zamówienia) czy e-mail marketingu.
Bądź jednak konsekwentny – jeżeli motywem przewodnim storytellingu w newsletterach jest np. zwierzątko z logo Twojej firmy, zadbaj o to, aby pojawiał się we wszystkich wiadomościach. Zadbaj także o to, aby zwierzak miał swoją historię
Media społecznościowe
Media społecznościowe stanowią doskonałą platformę do dzielenia się historiami. Historie mogą być wykorzystywane do generowania leadów, budowania relacji i zwiększania ruchu na głównej stronie internetowej lub blogu (przy okazji: blog to również świetne narzędzie, w którym możesz wykorzystać storytelling).
Co istotne, w social mediach możesz postawić na bardziej prywatne historie dzięki wykorzystaniu relacji czy LIVE-ów.
Storytelling i marketing narracyjny to jedne z najpopularniejszych technik marketingowych i innych działań komunikacyjnych. To również świetne sposoby na nawiązanie kontaktu z odbiorcami docelowymi i stworzenie więzi, która pomoże Ci zbudować zaufanie i autorytet.
Siła storytellingu tkwi w jego zdolności do tworzenia emocjonalnej więzi z czytelnikiem. Różne historie będą różnie oddziaływać na odbiorców, dlatego sukces opowieści zależy w dużej mierze od dobrego poznania grupy docelowej.
Jak to zrobić? Tego dowiesz się z innych wpisów na naszym blogu.