blog-mr-1.png

Co, gdzie i jak sprzedawać w internecie?

Jeszcze nigdy w dotychczasowej historii sprzedaż nie była tak łatwa i szybka jak teraz. Wystarczy tylko otworzyć przeglądarkę internetową lub sięgnąć po swojego smartfona, aby zamówić nowe ubrania, kosmetyki, sprzęt AGD i RTV czy jedzenie. A to tylko czubek przysłowiowej góry lodowej, ponieważ przez internet możesz sprzedawać dosłownie wszystko – nie tylko fizyczne produkty, ale również usługi i wiedzę. E-commerce to bez wątpienia jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków na świecie, a jego wartość rośnie z roku na rok. Dodatkowo obecna sytuacja na świecie sprzyja tej branży, ponieważ w sieci nie obowiązują żadne obostrzenia i zakazy, a zakupy możesz robić 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. To nadal nie koniec zalet e-commerce, ponieważ jest to biznes o stosunkowo niskim progu wejścia, a sprzedaż możesz prowadzić dosłownie na cały świat. Niestety w parze z dużą liczbą możliwości idzie także sporo wyzwań, które stają przed osobami chcącymi rozpocząć własny biznes w oparciu o sprzedaż internetową. Ogromna konkurencja na rynku sprawia, że chociaż bardzo łatwo wejść w tę branżę, to trudno się na niej utrzymać. Jest to jednak możliwe i w dalszej perspektywie opłacalne, lecz trzeba wiedzieć, co, jak i gdzie sprzedawać w internecie. I dzisiaj podzielę się z Tobą moimi obserwacjami w tym zakresie. 


Co wybrać - sklep internetowy czy sklep stacjonarny?

Powstanie sklepów internetowych to naturalny etap rozwoju technologii. Potwierdzają to także badania – według nich obecnie większą popularnością cieszą się właśnie zakupy online, które systematycznie robi już 7/10 Polaków, a połowa z nich wydaje w tym celu w ciągu miesiąca minimum 300 złotych. O dynamicznym rozwoju branży e-commerce świadczy także fakt, że w samym tylko 2020 roku, czyli roku sporych obostrzeń hamujących biznes, zarejestrowano ok. 12.000 nowych sklepów internetowych. W tym samym okresie zawieszono działalność prawie 19.000 sklepów stacjonarnych, co stanowiło 7% takich placówek na ówczesnym polskim rynku. Dobitnie pokazuje to, że biznes online lepiej broni się w trudnych, kryzysowych czasach. Czy w takim razie sprzedaż stacjonarna ma jeszcze jakiś sens? Jak najbardziej tak, ale warto ją podeprzeć właśnie dodatkowym sklepem online, aby oba kanały sprzedaży wzajemnie się uzupełniały, a nawet napędzały. Warto tym bardziej, że stronę sklepu możesz założyć stosunkowo szybko i podpiąć je pod jeszcze inne kanały (np. social media, marketplaces itd.), aby w ten sposób dotrzeć do nowych potencjalnych klientów, których nie mógłbyś zdobyć w inny sposób. Dodatkowo wprowadzając np. możliwość odbioru towaru w swojej placówce, zachęcasz klientów do odwiedzenia sklepu stacjonarnego. 


Co sprzedawać w internecie?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmiałaby: wszystko. Dokładnie tak, bo w sieci możesz sprzedawać dosłownie wszystko, jednak wyzwanie polega na czymś innym. Na czym? Na znalezieniu swojej niszy i klientów oraz na skutecznym i systematycznym docieraniu do nowych odbiorców. To trudne i łatwe jednocześnie. Trudne, gdy działasz na oślep, bez planu, strategii i celu. Łatwe, gdy określisz, co, komu i jak chcesz sprzedawać. W takim razie teraz odpowiem na pierwsze pytanie, czyli „co sprzedawać w internecie”. Oczywiście, jest to luźna sugestia, ponieważ – tak, jak wspomniałem wcześniej – możesz sprzedawać online wszystko, ale poniższą podpowiedź opieram na statystykach. Pokazują one, jakie przedmioty są najchętniej kupowane w sieci. Warto także pamiętać, że każda z tych kategorii ma całe mnóstwo mniejszych podkategorii i nisz. I tak np. pod hasłem „odzież, akcesoria i dodatki” mogą kryć się wyroby handmade, popularne marki lub galanteria skórzana. Może to być marka dedykowana kobietom lub unisex. Dyskont lub wyższa półka. 


Jakie produkty są więc najchętniej kupowane online?


Odzież, akcesoria i dodatki.

Obuwie.

Kosmetyki i perfumy.

Książki.

Płyty.

Filmy.

Bilety do kina, teatru, na koncert, wydarzenia sportowe.

Sprzęt RTV i AGD.

Produkty farmaceutyczne.

 Meble.



Ta lista „top ten” pokazuje pewne tendencje, ale trzeba też pamiętać, że nie jest do końca obrazowa, ponieważ np. bilety najwygodniej kupować właśnie online, ale sprzedaż w tym zakresie zdominowały prywatne placówki (np. na stronie www teatru) lub popularni dystrybutorzy biletów, tacy jak Empik lub Eventim. Z drugiej strony jest branża odzieżowa i obuwnicza, która pomimo dużej konkurencji ma ciągle przestrzeń na nowe marki. Podstawą jest znalezienie najlepszego kanału sprzedaży dla swojego produktu. Co sprawdzi się lepiej? Własny sklep internetowy czy duży marketplace typu Allegro? 


Własny sklep internetowy czy sprzedaż online w mediach społecznościowych, czyli gdzie sprzedawać w sieci?

Sprzedaż online możesz prowadzić na wiele różnych sposób, a wybór jednego z nich nie zamyka Ci drogi do pozostałych opcji. Wprost przeciwnie, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, którzy są przecież Twoimi potencjalnymi klientami, to warto korzystać z różnych kanałów sprzedaży. A jakie rozwiązania masz do wyboru?


Sprzedaż internetowa we własnym sklepie online

Własny sklep internetowy to profesjonalne rozwiązanie, które daje Ci najwięcej możliwości. Możesz śledzić statystyki, generować raporty, dostosowywać wygląd sklepu online do identyfikacji wizualnej swojej marki, sprzedawać praktycznie dowolną liczbę produktów i rozciągać zasięgi na wszystkie kraje Europy i świata. Pod sklep możesz podpiąć wiele udogodnień, które nie tylko zwiększą jakość korzystania z niego, ale pozwolą przyciągnąć większą liczbę klientów. Do najpopularniejszych, dodatkowych funkcjonalności można zaliczyć:


porównywarki cenowe,

zintegrowanie sklepu z Allegro,

odnośniki do mediów społecznościowych (Facebook, Instagram),

newsletter,

wybór rodzajów płatności i dostawy.



Z drugiej strony warto pamiętać, że takie rozwiązanie jest też kosztowne i wymaga większych nakładów finansowych już na samym starcie. Oczywiście, wiele zależy od tego, na jaki sklep internetowy się zdecydujesz i na podstawie jakiego systemu będzie działał. Sklepy typu Shoper lub Sky Shop są dużo tańsze niż dedykowane, a nawet te stworzone w oparciu o rozwiązania Open Source, ale też nakładają na Ciebie więcej ograniczeń. Mimo wszystko, jeśli dopiero startujesz z biznesem e-commerce to może warto rozważyć właśnie tego typu prostszy sklep, aby zacząć sprzedawać od razu i bez zbędnych kosztów? Sprzedaż prowadzona właśnie za pomocą własnego sklepu internetowego daje Ci najwięcej możliwości i tym samym znacznie zwiększa szansę na osiągnięcie sukcesu w tej branży.


O różnicach pomiędzy rozwiązaniami typu Saas, Open Source i dedykowanymi, dowiesz się więcej z mojego innego wpisu na blogu (czytaj: ile kosztuje sklep internetowy?).


Sprzedaż online za pomocą specjalnych platform (marketplaces)

Drugim rozwiązaniem jest sprzedaż za pomocą specjalnie dostosowanych pod ten cel platform, których jest bardzo dużo. W Polsce prym wiedzie bez wątpienia Allegro, ale z pewnością z biegiem czasu wzrośnie też popularność Amazona na naszym rynku. Możesz także prowadzić sprzedaż za pomocą popularnych „tablic”, takich jak OLX, lecz w tym przypadku trudno zautomatyzować procesy, więc takie rozwiązanie będzie czaso- i pracochłonne. W tym miejscu trzeba wspomnieć także o tym, że wiele platform typu „marketplace” pobiera prowizję od sprzedających, co oznacza mniejsze zyski lub konieczność podniesienia cen produktów, by koszt prowizji przerzucić na klienta. W przypadku Allegro (ale też innych dużych platform sprzedażowych) dochodzą także dodatkowe opłaty za np. wystawienie nowej aukcji, więc przed skorzystaniem z tego rozwiązania warto zrobić rachunek zysków i strat, by finalnie nie dokładać do biznesu.


Sprzedaż internetowa w mediach społecznościowych

Trzecim rozwiązaniem jest sprzedaż w mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram), które już dawno przestały pełnić rolę stricte społeczną, a stały się areną sprzedawców i reklamodawców. Jest to dobra opcja, jednak trzeba ją traktować głównie jako kanał pośredni, za pomocą którego przekierujesz swoich fanów do własnego sklepu internetowego. Media społecznościowe możesz inaczej wykorzystać w kontekście sprzedaży internetowej. Jak? W social mediach buduj relację ze swoimi odbiorcami, prezentuj asortyment, a w razie potrzeby, reklamuj się za pomocą przemyślanych kampanii marketingowych. Nie każdy Twój odbiorca stanie się od razu Twoim klientem, ale silna marka osobista to bardzo dobra promocja produktów, która z pewnością zaowocuje w przyszłości dodatkowymi zyskami.


Jak sprzedawać w internecie?

To pytanie można rozważać na dwa sposoby: formalnie i praktycznie. Najpierw krótko o pierwszym  z nich. Warto wspomnieć o tym, że sprzedawać przez internet możesz bez zakładania własnej działalności gospodarczej, o ile miesięczny dochód nie przekroczy połowy kwoty równej najniższemu ustawowemu wynagrodzeniu. Jeżeli więc nie wiążesz swojej przyszłości z branżą e-commerce, a chcesz po prostu dorobić sobie do miesięcznej pensji, to prosta forma sprzedaży będzie dobrym pomysłem na początek. Nawet przy takich założeniach możesz założyć sklep internetowy, gdyż wiele najpopularniejszych rozwiązań typu Saas oferuje bezpłatne okresy próbne. Załóż darmowe konto w jednym z nich i przetestuj dostępne opcje. Kto wie - może rozrośnie się to w coś większego? 


W momencie, gdy sprzedaż produktów zacznie być bardziej dochodowa, to warto rozważyć założenie własnej działalności gospodarczej, aby legalnie i skutecznie sprzedawać na jeszcze większą skalę. A skąd w ogóle wziąć produkty na sprzedaż? Możesz sprzedawać własne wyroby, jeśli takie posiadasz, lub nawiązać współpracę z dostawcami zewnętrznymi. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem jest tzw. dropshipping. W tym modelu przerzucasz wiele elementów bezpośrednio na hurtownię (np. pakowanie i wysyłka towaru), a Twoim zadaniem jest szukanie potencjalnych klientów.


Odpowiedź na pytanie, jak sprzedawać w internecie, może mieć także bardziej praktyczny wymiar. Duża konkurencja w tej branży sprawia, że jeszcze przed otwarciem swojego sklepu internetowego lub przed rozpoczęciem sprzedaży innym kanałem, musisz opracować plan. Po pierwsze, zdecyduj, co będziesz sprzedawać, gdzie i jak. Wbrew pozorom wymaga to sporej dawki analizy i dopiero po odpowiedzeniu sobie na te 3 pytania możesz przejść do kolejnego kroku, czyli określić swoją grupę docelową. To bardzo istotne, bo przecież inne potrzeby zakupowe mają studenci (i inne możliwości finansowe), a trochę inne młodzi rodzice czy osoby w średnim wieku. Innym osobom zaproponujesz wegańskie kosmetyki, a jeszcze innym nowoczesne gadżety. Stwórz swoją brand personę, czyli tzw. idealnego klienta. Kim jest, czym się zajmuje, w jakim jest wieku, jakiej płci, gdzie mieszka itd.? Im lepiej go zobrazujesz, tym lepiej dostosujesz swój przekaz. A to jest właśnie 3 krok, czyli stworzenie strategii marketingowej. Na tym etapie określasz m.in. w jaki sposób będziesz komunikować się ze swoimi klientami, jakimi kanałami, jakie masz cele sprzedażowe itd. 


Jak osiągnąć sukces w sprzedaży internetowej?

Sprzedaż w internecie to nie bułka z masłem, jednak rosnąca popularność tej branży dobitnie świadczy o tym, że tkwi w niej spory potencjał. Także finansowy. Co ważne, prowadzenia sprzedaży online możesz się nauczyć. I nie chodzi tutaj o wiedzę czysto teoretyczną, chociaż ona również jest ważna, ale bardziej praktyczną. Śledzenie statystyk odwiedzin w sklepie internetowym, reakcji klientów, reklamy na stronach internetowych i w mediach społecznościowych - to wszystko składowe sukcesu w dowolnej branży, także, a może przede wszystkim, w e-commerce. Warto więc dbać o różne kanały sprzedaży, aby zyskać dostęp do jak największej liczby odbiorców. Pamiętaj, że sprzedaż odbywa się nie tylko bezpośrednio przez sklepy internetowe, ale także w social mediach i na marketplace, więc dopasuj rodzaj produktu do danego kanału. Wyjdź naprzeciw swoim klientom i szukaj ich tam, gdzie są, a aby to robić skutecznie, to musisz ich poznać. Sprawdź więc każdą z opcji i zobacz, która najlepiej zadziała w Twoim przypadku. 

Zobacz produkty

 E-book. Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Marketing w branży e-commerce
Oferta specjalna
 49,99 zł  34,99 zł
28,45 zł netto

E-book. Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Marketing w branży e-commerce

Marketing jest bardzo ważnym aspektem każdej działalności. Jest on jednak jeszcze ważniejszy w sferze e-commerce, gdzie konkurencja jest duża, a każde kliknięcie ma znaczenie. Dlatego sprzedawcy internetowi muszą włożyć wiele wysiłku w marketing swojego sklepu, aby odnieść sukces. Niniejsza książka Ci w tym pomoże.

Oferta specjalna
 49,99 zł  34,99 zł
28,45 zł netto

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i zyskaj rabat -