blog-mr.png

Automatyzacja marketingu

Nowoczesna firma stoi przed wieloma wyzwaniami. To, co jeszcze kilka lat temu było technologiczną nowinką, obecnie stało się normą. Działania, które przed laty przynosiły największe zyski, teraz mogą być całkowicie nieopłacalne.


Niestety, wiele firm kurczowo trzyma się starych i wielokrotnie sprawdzonych metod, zapominając przy tym, że współczesne realia wymagają od nich zmiany. Wbrew pozorom nie musi to być zmiana o 180 stopni – czasami wystarczy wprowadzenie niewielkich udogodnień, aby znów nabrać wiatru w żagle.


Przykładem takich udogodnień jest marketing automation, czyli automatyzacja marketingu. Przyjmuje ona różne formy, a w tym wpisie poznasz zarówno te najpowszechniejsze, jak i te mniej znane. W jednych i drugich tkwi ogromny potencjał rozwoju, a także oszczędności: czasu, pieniędzy i energii.


Przestudiuj je dokładnie, aby sprawdzić, jak mogą Ci pomóc w prowadzeniu własnego biznesu!


Na czym polega automatyzacja marketingu?


Automatyzacja marketingu to proces, który wykorzystuje nowoczesną technologię w celu usprawnienia wielu działań. W ten sposób można przyspieszyć wysyłanie wiadomości e-mail, tworzyć spersonalizowany przekaz marketingowy dla potencjalnych klientów, dostarczać analizy do działu sprzedaży czy porozumiewać się z odbiorcą w czasie rzeczywistym (np. za pomocą chatbotów).


Marketing automation pozwala skalować biznes. Zwłaszcza w przypadku szybko rozwijających się firm, w których rośnie liczba procesów i działań marketingowych. Inwestycja w oprogramowanie do automatyzacji umożliwia zminimalizowanie czasu pracy pracowników lub wręcz zastąpienie ich obowiązków przy pomocy sztucznej inteligencji. Dzięki temu można obniżyć nakłady pracy i czas potrzebny na realizację określonych celów.


Warto jednak pamiętać, że żadne narzędzie nie jest całkowicie bezbłędne, dlatego powinno być nadzorowane. W ten sposób unikniesz sytuacji, gdy do potencjalnego klienta wyślesz źle dopasowany newsletter albo zasypiesz jego skrzynkę SMS-ową spamem.


Systemy marketing automation


Automatyzacja marketingu nie byłaby możliwa bez odpowiednich systemów. To właśnie oprogramowanie decyduje w dużej mierze o tym, czy marketingowcy będą w stanie sprawnie i skutecznie zarządzać swoimi działaniami. Część narzędzi służących do automatyzacji pozwala na przeprowadzanie analizy danych, tworzenie raportów i monitorowanie wyników. Inne umożliwiają planowanie i zarządzanie kampaniami marketingowymi, personalizację treści i dopasowanie content marketingu do potrzeb odbiorców czy automatyzację procesu sprzedaży


Na rynku istnieje wiele gotowych rozwiązań, a każde z nich ma swoje zalety i wady. To, jak dane narzędzie sprawdzi się w przypadku Twojej firmy, zależy przede wszystkim od jej potrzeb, ale również możliwości – także finansowych.


Do najpopularniejszych narzędzi służących do automatyzacji marketingu można zaliczyć:


  • SALESmanago – różnorodne funkcje, które idealnie sprawdzą się w e-commerce, trzeba jednak dostosować gotowe ustawienia do własnych potrzeb, a to wymaga pewnej dozy doświadczenia.
  • ActiveCampaign – popularna opcja w małych i średnich firmach, która dostarcza wielu podstawowych narzędzi (m.in. masowa wysyłka newsletterów, SMS-ów, kontakt z klientem na czacie).
  • GetResponse – system marketing automation skupiający się przede wszystkim na działaniach e-mailowowych (m.in. tworzenie baz klientów, segmentacja, lejki sprzedażowe, newsletter).


To tylko 3 z najpopularniejszych systemów, jednak rynek oferuje ich niezliczoną liczbę. Różnią się one cenami, funkcjonalnością, dostępnością, technicznym wsparciem itd. Wiele platform oferuje bezpłatny okres próbny, co może okazać się pomocne w wyborze tej właściwej.


Jak budować zaangażowanie klienta za pomocą automatyzacji marketingu?


Automatyzacja marketingu wpływa nie tylko na jakość pracy i zwiększenie jej wydajności, ale umożliwia również budowanie relacji z klientami. Oczywiście, aby tak się stało, nie wystarczy spam w postaci typowo sprzedażowych wiadomości e-mail. Wprost przeciwnie – przekaz marketingowy musi zostać dopasowany do grupy docelowej. Na szczęście, zbieranie danych na temat użytkowników jest znacznie łatwiejsze dzięki odpowiednim narzędziom.


Pierwszym i najważniejszym krokiem jest personalizacja przekazu, co oznacza, że komunikat powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i preferencji danego odbiorcy. Najłatwiej to osiągnąć poprzez segmentację bazy danych na podstawie różnych kryteriów, takich jak historia zakupów, zachowanie na danej stronie internetowej, czy też wykorzystanie danych demograficznych (m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania).


Kolejnym etapem jest budowanie zaangażowania klientów za pomocą różnych kanałów komunikacji. Współcześnie dostępne kanały komunikacji to nie tylko tradycyjna promocja, ale również media społecznościowe, e-mail marketing, artykuły blogowe czy wiadomości SMS. Co ważne, za ich pomocą możesz docierać do różnych grup, jednak musisz zadbać o jakość dostarczanych treści. Skuo się na budowaniu długofalowych relacji, zamiast wysyłać typowo sprzedażowe treści.


Automatyzacja marketingu pozwala również na wysyłanie powiadomień i przypomnień o nadchodzących wydarzeniach, promocjach czy też zbliżającym się terminie wizyty (np. w salonie fryzjerskim). W ten sposób pozostajesz w stałym kontakcie z odbiorcą i przykuwasz jego uwagę do najważniejszych wydarzeń.


Marketing automation – najefektywniejsze rozwiązania, które warto wdrożyć


Na rynku jest dostępnych wiele narzędzi służących do automatyzacji marketingu i sprzedaży, jeżeli jednak nie korzystałeś jeszcze z takich systemów, warto sięgnąć po te, które oferują najwięcej funkcjonalności.


Narzędzia marketingowe automatyzują wiele czynności, które zazwyczaj są przeznaczone do ręcznego wykonania. Systemy te mogą pomóc Ci zaoszczędzić dużo czasu i energii poprzez automatyzację procesu tworzenia treści e-mail marketingowych i ich masową wysyłkę, monitoringu mediów społecznościowych oraz prowadzenia analizy danych.


I tak:


  • dynamiczne wiadomości e-mail pozwalają przygotować wiadomości, które są dobrze dopasowane do potrzeb odbiorców,
  • dynamiczne formularze kontaktowe pozwalają na dostosowanie treści formularza do potrzeb konkretnego klienta,
  • narzędzia do automatycznego generowania raportów pozwalają na łatwe zarządzanie i analizowanie danych dotyczących kampanii marketingowych,
  • landing pages z automatycznym testowaniem A/B pozwalają na optymalizację strony docelowej w celu zwiększenia jej konwersji.


Dodatkowo, warto rozważyć wdrożenie chatbotów, czyli systemów służących do kontaktu z klientami. Mogą one odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania (FAQ) lub odsyłać do wybranych działów marketingu, sprzedaży, obsługi klienta itd.


Aby wybrać najlepsze narzędzie, trzeba najpierw przeanalizować potrzeby firmy. Czy najbardziej pracochłonnymi zadaniami jest kontakt z klientem, a może komunikacja posprzedażowa? Analiza danych czy obsługa social mediów? Automatyzacja działań pozwoli przerzucić moce przerobowe, a tym samym przyczyni się do rozwoju biznesu.


Zagrożenia wynikające z automatyzacji marketingu, czyli o czym musisz pamiętać!


Nie da się ukryć, że automatyzacja marketingu to korzystne rozwiązanie dla wielu firm, a wdrożenie efektywnych narzędzi jest jednym z milowych kroków rozwoju. Jednak i tutaj czają się niebezpieczeństwa, na które trzeba uważać.


Jakie? Oto najpopularniejsze z nich!


Jednym z największych zagrożeń jest brak personalizacji przekazu marketingowego. Automatyzacja marketingu pozwala na masowe wysyłanie wiadomości e-mail, jednak jeśli nie zostaną one odpowiednio dopasowane do indywidualnych potrzeb i preferencji odbiorców, mogą być postrzegane jako spam. W konsekwencji, może to prowadzić do utraty zaufania i negatywnie wpłynąć na relacje z klientami. Oczywiście, personalizacja jest możliwa, a nawet zalecana, ale wymaga odpowiedniej analizy i segmentacji bazy, aby spełniła swoje zadanie. Wbrew pozorom nie wystarcza już imienne zwracanie się do czytelnika.


Niebezpieczeństwo tkwi też w braku odpowiedniej analizy danych. Automatyzacja marketingu pozwala na zbieranie i analizowanie danych dotyczących klientów, jednak brak odpowiedniej wiedzy i umiejętności w tym zakresie może prowadzić do błędnych wniosków i nieodpowiedniego dostosowania przekazu marketingowego. I znowu, marketing automation ułatwia zbieranie danych, ale jednocześnie wymaga właściwej ich analizy.


I wreszcie ostatnia kwestia, czyli zabezpieczenie zbieranych danych. Systemy do automatyzacji marketingu wykorzystują narzędzia, które przechowują dane osobowe klientów, więc muszą być one odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób trzecich.


Łatwo zauważyć, że marketing automation to miecz obosieczny. Z jednej strony pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów, z drugiej zaś może przyczynić się do przepalania budżetu i korzystania z mało efektywnych form promocji. Aby zmaksymalizować zalety i zminimalizować ryzyko systemy marketing automation wymagają odpowiedniego nadzoru i kontroli. Wtedy będziesz mieć pewność, że wykorzystasz w pełni ich potencjał.

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i zyskaj rabat -