projekt-bez-tytulu.png

8 sposobów na skuteczny e-mail marketing

Czy w dzisiejszym świecie e-mail marketing ma jeszcze sens? Oczywiście, że tak, ale trzeba wiedzieć, jak go skutecznie wykorzystywać. Skutecznie, czyli z korzyścią dla swojego biznesu. A mail marketing ma ogromny potencjał, nie tylko sprzedażowy, ale również społeczny, ponieważ pozwala budować świadomość marki i wzmacniać relacje z odbiorcami. Już tylko tych kilka powodów dobitnie pokazuje, jak duże korzyści niosą za sobą przemyślane kampanie mailingowe.


E-mail marketing to korzystna forma marketingu, ponieważ pozwala również docierać do szerszego grona odbiorców, a także umożliwia śledzenie, jak dobrze działają Twoje e-maile. Dzięki temu możesz tworzyć coraz lepsze kampanie i osiągać coraz lepsze wyniki.


Co jednak, gdy dopiero stawiasz pierwsze kroki w mail marketingu? Albo dotychczas ta forma nie przynosiła oczekiwanych rezultatów? W takim razie koniecznie przeczytaj nasz artykuł, w którym prezentujemy 8 wskazówek pozwalających zwiększyć skuteczność mailingu.


Oto one.


Pozyskuj adresy e-mail swoich (potencjalnych) klientów


Jeśli prowadzisz firmę, powinieneś pozostawać w kontakcie ze swoimi potencjalnymi klientami. Dlatego tak ważne jest stworzenie listy mailingowej osób, które w przyszłości mogą być zainteresowane Twoimi produktami lub usługami. I to bez względu na to, w jakiej branży działasz.


Zbieranie adresów e-mail klientów jest łatwiejsze w sklepach internetowych, gdzie kupujący muszą go podać przy rejestracji lub – w ostateczności – przy zakupie. Co jednak zrobić, jeśli nie działasz w branży e-commerce? Wtedy masz kilka możliwości.


  1. Na stronie www wyeksponuj formularz zapisu do newslettera i zachęć odbiorcę, do dołączenia do Twojej bazy. Zaoferuj w zamian coś atrakcyjnego (np. darmowy e-book lub ekskluzywne wideo), dzięki czemu zwiększysz szansę na podjęcie konkretnego działania przez internautę.
  2. Możesz także zebrać pokaźną liczbę adresów e-mail za pomocą mediów społecznościowych. W tym celu warto wykorzystać reklamę kontaktową na Facebooku i odpowiednio ją skonfigurować.
  3. Zorganizuj webinar i promuj go za pomocą np. landing page, a link do pokoju konferencyjnego wyślij na podany w formularzu zapisu adres e-mail.
  4. I wreszcie czwarta opcja, którą warto rozważyć, gdy prowadzisz biznes stacjonarny (np. kawiarnię). Zachęć klientów do zostawienia danych kontaktowych (adres e-mail lub telefon) w zamian za np. zniżkę na kolejną kawę. Większość przedsiębiorców prowadzących firmy w trybie off-line, czyli właśnie stacjonarnych, tego nie robi, a to błąd, ponieważ taka baza jest trampoliną do rozwoju oraz niezłym zabezpieczeniem w razie zawirowań na rynku, czego przykłady mieliśmy w latach 2020-2021.



Skuteczność e-mail marketingu to jedno, ale zanim zaczniesz prowadzić efektywne kampanie, to musisz mieć do kogo je skierować. Dlatego zadbaj nie tylko o zbudowanie bazy kontaktów, ale również o jej ciągłe rozbudowywanie.


UWAGA: nie zalecamy kupowania gotowych baz, ponieważ takie działanie nie ma większego sensu.


Po pierwsze, w ten sposób nie trafiasz do lojalnych odbiorców, którzy sami zdecydowali się dołączyć do Twojej bazy (np. w ramach zapisu do newslettera), a do zupełnie randomowych osób – prawdopodobnie zupełnie nie zainteresowanych Twoją ofertą.


Po drugie, takie metody zwiększają ryzyko, że trafisz ze swoją ofertą do folderu SPAM, a adres, z którego wysyłasz wiadomości, może zostać wpisany na czarną listę. To z kolei znacznie zmniejsza skuteczność kolejnych zabiegów e-mail marketingowych.


Dostosuj email marketing do grup docelowych


Email marketing jest jednym z najskuteczniejszych sposobów generowania leadów, zwiększania konwersji i wyróżniania swojej firmy na konkurencyjnym rynku. Ale jak skutecznie wykorzystać email marketing, aby dotrzeć do wybranej grupy docelowej?


Możesz mieć konkretny typ klienta, do którego chcesz dotrzeć ze swoimi wiadomościami, chcieć dostosować swoje e-maile do różnych segmentów odbiorców lub wreszcie możesz planować kampanię reklamową produktu, który część osób z Twojej bazy już posiada.

W takich przypadkach przychodzi z pomocą segmentacja bazy danych, czyli w tym przypadku odbiorców Twoich wiadomości. W różnych programach do masowej wysyłki wiadomości, taki proces może wyglądać trochę inaczej, ale warto sprawdzić to w ustawieniach.

Część najpopularniejszych rozwiązań (np. FreshMail) ma zarówno tzw. autosegmenty, z którymi automatycznie przyporządkujesz dane adresowe według preferencji użytkownika (np. aktywni), ale też pozwala stworzyć własne reguły, aby jeszcze lepiej zarządzać bazą kontaktów.


Segmentuj bazę klientów, aby zwiększać nie tylko samą sprzedaż, ale również w celu czyszczenia jej z nieaktywnych adresów. Możesz wręcz przeprowadzić kampanię tylko dla takich użytkowników, którzy w przeciągu kilku ostatnich miesięcy nie otwarli żadnej wiadomości i zmotywować ich do pozostania z Tobą lub się pożegnać.


Co istotne, takie czyszczenie bazy klientów ma podłoże finansowe, bo przecież płacisz za liczbę adresów – warto więc usuwać te, na których tracisz pieniądze.


Personalizuj wiadomości


Poczta elektroniczna jest jednym z najpopularniejszych sposobów komunikowania się z kimś, zwłaszcza na co dzień. Jest to również jedna z najbardziej efektywnych metod pozostawania w kontakcie z partnerami biznesowymi i klientami. Ma ona jednak jedną poważną wadę przy dużej skali: jest bezosobowa.


Możesz jednak spersonalizować wiadomości e-mail, dodając imię odbiorcy, podpis lub obrazek na dole wiadomości, aby wyglądały na lepiej dostosowane do czytającego, a tym samym zachęcisz go do otwarcia wiadomości.


Gdzie umieścić imię odbiorcy? W zasadzie tylko w dwóch miejscach: temat wiadomości lub jej pierwsze zdanie. Oczywiście niżej również możesz zwracać się bezpośrednio, ale współczesny odbiorca dostaje codziennie dziesiątki wiadomości, więc nie otwiera każdej z nich, tylko taksuje je szybko wzrokiem.


Na których zatrzyma się trochę dłużej? Na tych, w których zobaczy swoje imię.


Co istotne, marketing automation pozwala Ci zautomatyzować proces bezpośredniego zwracania się do czytelnika – wystarczy, że poda on swoje imię w formularzu zapisu.


Zbalansuj treści, czyli nie tylko sprzedawaj


Wielu szefów marketingu powie Ci, że ważne jest, aby Twoje e-mail marketing był "zbalansowany", czyli najpierw dostarczał wartość, a dopiero potem sprzedawał. Najpierw więc dawaj (np. darmową wiedzę), później bierz (czyli sprzedawaj produkty i usługi).


W mail marketingu świetnie sprawdza się Zasada Pareto, czyli 80 na 20. Jak ją przełożyć na skuteczny mailing? To proste – zadbaj o to, aby 80% Twoich wiadomości było wartością dla czytelników (np. jakieś ciekawostki z Twojej branży, kilka słów od Ciebie, porady itd.), a pozostałe 20% mogą mieć charakter sprzedażowy.


Oczywiście, nie musisz odmierzać liczby tych maili z kalkulatorem, ale znajdź równowagę między dawaniem i braniem, aby nie zniechęcić swoich odbiorców.


Pamiętaj również, że same sprzedażowe działania e-mail marketingowe również mogą prezentować jakąś wartość dla czytelnika. Wpleć w treść wiadomości case study wcześniejszych klientów lub w niebanalny sposób pokaż zalety reklamowanego produktu, a stworzysz skuteczniejsze kampanie.


Bądź systematyczny


Usystematyzowane podejście do email marketingu pomoże Ci zwiększyć skuteczność Twoich kampanii i uczynić je bardziej efektywnymi. Wiąże się to niejako z wcześniejszymi punktami, w tym przede wszystkim ze zbalansowaniem treści.


Warto więc przyjąć zasadę, że wysyłasz newsletter w jeden, wybrany dzień tygodnia. Dzięki temu przyzwyczajasz swoich odbiorców do siebie, swoich treści i produktów – nawet jeśli nie reklamujesz ich bezpośrednio.


Strzałem w kolano jest odwrotna strategia, czyli wysyłanie tylko e-maili sprzedażowych. I to nawet wtedy, gdy kampania jest naprawdę atrakcyjna (np. duży kod rabatowy na zakupy, przyspieszony termin wysyłki itd.), bo takie wiadomości z dużym prawdopodobieństwem pozostaną nieotwarte.


Twoi odbiorcy chcą otrzymywać wartościowe treści, a nie tylko napędzać sprzedaż w sklepie internetowym. Zadbaj więc o to, aby ją otrzymywali, a ci, którzy regularnie czytają wysłane przez Ciebie "zwykłe e-maile", z większym zainteresowaniem przeczytają również mailing reklamowy.


Testuj różne rodzaje wiadomości, aby znaleźć te, które najlepiej działają dla Twojej marki


Jakie są najlepsze sposoby dotarcia do Twoich klientów? Które wiadomości będą do nich przemawiać? Jak uniknąć spamowania odbiorców? Takie pytanie zadaje sobie wiele osób w e-mail marketingu. W końcu na skrzynkę pocztową każdego dnia trafiają dziesiątki wiadomości, więc masz dosłownie chwilę, aby zainteresować potencjalnych klientów.


Trudno jednoznacznie stwierdzić, które wiadomości najlepiej zadziałają w Twoim przypadku, ponieważ różne grupy docelowe będą różnie reagować. Nie pozostaje więc nic innego, jak metoda prób i błędów, jednak jest kilka uniwersalnych zasad, które zwiększą Twoje szanse w e-mail marketingu:


  • stosuj intrygujące i krótkie tytuły,
  • zwracaj się bezpośrednio do czytelnika,
  • stosuj CTA, czyli wezwanie do działania,
  • twórz efekt opery mydlanej, czyli zapowiadaj w interesujący sposób kolejne wiadomości,
  • zadbaj o zwięzłość przekazu, ale bez suchego podawania informacji,
  • dbaj o stylistykę tekstu (np. pogrubienia, kursywa, akapity).



Być może będziesz chciał przetestować różne rodzaje komunikatów. Jest to świetny sposób, aby dowiedzieć się, co działa najlepiej dla Twojej marki. Wypróbuj różne wersje przekazu, w różnych dniach, godzinach i formatach, i zobacz, które z nich najbardziej przemawiają do ludzi, a następnie analizuj wyniki kampanii.


Możesz również testować różne wersje e-maili na kilku grupach docelowych i sprawdzać, które rozwiązania dają najlepsze efekty.


Stosuj wezwania do działania


Jeśli chcesz rozwijać swoją listę e-mailową i angażować subskrybentów, powinieneś używać wezwań do działania. Co mamy na myśli? Cóż, CTA (ang. call to action), to cokolwiek, co zachęca czytelnika do wykonania pożądanego działania (np. otwarcia linku).


Kluczową kwestią w tym przypadku jest odpowiednie rozmieszczenie CTA i umiar w ich stosowaniu. Jasne – każdy mailing powinien je zawierać, ale dopasuj wezwanie do treści (np. przy informacji o nowym odcinku na YouTube napisz: "kliknij tutaj i zobacz najnowsze wideo").


Jak rozmieścić CTA? Jeśli wiadomość jest krótka, to zawrzyj je na końcu e-maila, jeżeli długa – środek i końcówka będą odpowiednie.


Co istotne, nie mieszaj różnych CTA, aby nie wprowadzać chaosu. Jeżeli w jednej wiadomości poprosisz o otwarcie wideo, zakup produktu i zapisanie się na webinar, to użytkownik z dużym prawdopodobieństwem nie wykona żadnej z tych akcji.


Śledź na bieżąco, co działa, a co nie


Skuteczny email marketing można sprowadzić do wyciągania wniosków. Analizując każdą kampanię, ale też "zwykłą" wysyłkę wiadomości, zaczniesz osiągać coraz lepsze rezultaty. Sprawdzaj systematycznie, jakie wiadomości trafiają do Twoich odbiorców, które z nich zachęcają ich do pożądanego działania i jakie treści maila są dla nich atrakcyjne, a Twój e mail marketing nabierze rozpędu.


Równolegle dbaj o powiększanie bazy oraz jej czyszczenie, dzięki czemu nie tylko zaczniesz docierać do coraz większej liczby odbiorców, ale również nie będziesz przepalać budżetu na nieefektywne działania.


Mamy nadzieję, że nasz artykuł ułatwi Ci wejście w świat mail marketingu, a to z kolei pozwoli zwiększyć sprzedaż i zyski w Twojej firmie. I tego Ci życzymy.

Zapisz się do naszego newslettera