projekt-bez-tytulu-1.png

5 darmowych sposobów na marketing twojej firmy

projekt-bez-tytulu.png

5 darmowych sposobów na marketing twojej firmy

Obecnie prowadzenie firmy bez odpowiedniego marketingu wydaje się niemożliwe. Duża konkurencyjność rynku, nasycenie produktami i usługami oraz łatwa dostępność do zróżnicowanego asortymentu sprawiają, że powiedzenie klient nasz pan stało się aktualniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. 


Nie każde przedsiębiorstwo ma jednak możliwości finansowe, aby inwestować w reklamę firmy. Przynajmniej nie na samym początku działalności. Z drugiej strony bez inwestycji w promocję marki, nie pozyska aż tylu odbiorców, aby zdobyć nadwyżkę, którą będzie można przeznaczyć na marketing internetowy. Błędne koło? Nie do końca.


W tym wpisie chcę Ci przedstawić 5 darmowych (lub wyjątkowo tanich) sposobów na marketing Twojej firmy. Niektóre z nich możesz zastosować od razu po przeczytaniu artykułu, inne będą wymagać więcej pracy, ale jedno jest pewne – wszystkie są opłacalne i warto z nich skorzystać. 


Czytaj dalej, a przekonasz się, że reklama firmy wcale nie musi uderzać Cię po kieszeni. Wprost przeciwnie – możesz promować się niskim kosztem i nadal robić to niezwykle efektywnie.


Media społecznościowe – tam po prostu musisz być!

Nie bez powodu wymieniam media społecznościowe na samym początku, ponieważ są dostępne dosłownie dla każdego – w końcu nazwa zobowiązuje. W sieci krąży hasło, że jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz i chociaż można dyskutować o jego zasadności w przypadku prywatnych kont, to profile firmowe warto, a nawet trzeba, tam mieć.


Badania pokazują, że coraz większa liczba internautów szuka informacji o danej firmie lub marce właśnie w social mediach. Tam również najłatwiej o kontakt za pomocą komunikatorów. Jednak same "socjale" mają więcej zalet. 


Po pierwsze, są ogólnodostępne, co oznacza, że Ty, jako właściciel firmy, możesz założyć profil swojej marki na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie, a ogromna liczba potencjalnych klientów może do niego dotrzeć w bardzo prosty sposób. Oczywiście, budowanie zasięgów organicznych w mediach społecznościowe nie jest już takie łatwe, jak kiedyś (tutaj dużo zależy od wybranej platformy, ponieważ Instagram pozwala na stosunkowo łatwe budowanie społeczności), ale nadal opłacalne. 


Po drugie, tworzenie contentu na social media również leży w Twoim zasięgu. Co prawda, jest to czaso- i pracochłonne, lecz jeśli chcesz ograniczyć wydatki na budżet reklamowy, to możesz tymi zadaniami zająć się osobiście lub zlecić je jednemu ze swoich pracowników. Warto jednak w tym miejscu wspomnieć o tym, aby robić to z głową, gdyż źle prowadzone konta odstraszą użytkowników, zamiast ich przyciągać. Jak to robić dobrze? Zaobserwuj mnie w mediach społecznościowych, gdzie na bieżąco dzielę się darmowymi poradami z zakresu między innymi social media marketingu. Odnośniki do moich profili znajdziesz na dole tej strony.


I wreszcie po trzecie, media społecznościowe to jeden z kanałów sprzedaży, na którym możesz reklamować swoje produkty i usługi, a także przekierowywać użytkowników do strony www. Pamiętaj jednak, że zbyt nachalna sprzedaż przyniesie więcej szkody niż pożytku, więc dobrze zbalansuj proporcje, aby znaleźć złoty środek.


Pokaż się na mapach Google i docieraj do nowych klientów

Google ma sporą liczbę świetnych narzędzi marketingowych, które możesz wykorzystać do promocji Twojej firmy. Część z nich jest darmowa, jak np. konto w Google Moja Firma. W Google Moja Firma możesz założyć wirtualną wizytówkę i nią zarządzać, a dzięki temu łatwiej dotrzesz do użytkowników zainteresowanych Twoimi usługami.


Co ciekawe, taka wirtualna wizytówka pojawia się nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale również w mapach Google (ang. Google Maps), co jest świetnym rozwiązaniem dla biznesów stacjonarnych, ponieważ Twoi potencjalni klienci łatwiej do Ciebie trafią.


Atutem jest również możliwość dodawania opinii, które zapewniają dobry efekt psychologiczny (oczywiście wtedy, gdy opinie są pozytywne ;)). Istnieje coś takiego, jak społeczny dowód słuszności, czyli szukanie potwierdzenia wśród innych, że nasze zdanie jest właściwe. Ma to ogromne zastosowanie w marketingu, ponieważ ludzie chętnie sprawdzają opinie na dany temat, zanim podejmą decyzję, czy skorzystać z wybranej usługi lub, czy kupić wybrany produkt.


Prowadzenie bloga firmowego, czyli content marketing w praktyce

Blog firmowy to jedno z narzędzi, które pozwala generować ruch na stronie internetowej. Jest podstawą content marketingu, a ponad 40% marketerów uważa wręcz, że blogowanie to priorytet w tworzeniu contentu. Co ważne, bloga możesz prowadzić na stronie www lub osobno, a jego założenie często nie kosztuje ani grosza.


Oczywiście, darmowe narzędzia mają swoje ograniczenia, a odseparowanie bloga od strony firmowej nie ma większego sensu w momencie, gdy chcesz z blogowania uczynić narzędzie do promocji produktów lub usług. Jeżeli jednak traktujesz pisanie jako hobby i w ten sposób chcesz np. zbudować markę osobistą, to jest to opcja dla Ciebie.


Dlaczego blog internetowy pojawił się w tym zestawieniu? Z kilku powodów.


Po pierwsze, blog firmowy wpływa na proces pozycjonowania stron, czyli osiąganie przez daną witrynę wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Oczywiście nie sam w sobie, ale za sprawą artykułów blogowych dostosowanych do SEO. Prowadzisz sklep internetowy z urządzeniami kosmetycznymi? Za pomocą wpisów możesz pokazać możliwości danego urządzenia i opisywać rodzaje zabiegów, a przy okazji reklamować swoje produkty. Pamiętaj, aby w tekstach zawrzeć słowa i frazy kluczowe, także te z długiego ogona, a zaczniesz docierać do grupy docelowej, czyli osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą.


Po drugie, blog umożliwia pozyskiwanie linków wewnętrznych, co również wpływa na pozycjonowanie strony. Wystarczy, że we wpisie podlinkujesz opisywany produkt. Tym samym zadbasz nie tylko o lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google, ale również wpłyniesz na zwiększenie sprzedaży. Zainteresowani czytelnicy wolą kliknąć bezpośredni link, niż samodzielnie wyszukiwać opisywany produkt. Wyjdź więc im naprzeciw, a skrócisz ich drogę zakupową.


Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej

Nowe, niezoptymalizowane strony internetowe zajmują zazwyczaj niskie pozycje w wynikach wyszukiwania, przez co trafia na nie znacznie mniejsza liczba odbiorców. Możesz to zmienić, przynajmniej częściowo, ponieważ optymalizacja SEO to praco- i czasochłonny proces. Mimo wszystko jesteś w stanie zadbać o kilka elementów.


Jakich? Przede wszystkim oryginalne opisy dla własnej strony internetowej, najlepiej zgodne z słowami i frazami kluczowymi dla Twojej branży. O takie opisy powinny także zadbać sklepy internetowe. Często zdarza się, że dostawcy udostępniają opisy, jednak te nie będą tak dobrze pozycjonować, jak oryginalne, czyli napisane od nowa.


Samo stworzenie treści to jeszcze nie wszystko, ponieważ potrzebujesz linkowania zewnętrznego. W tym celu możesz umieszczać odnośniki do Twojej strony na zewnętrznych katalogach firmowych, portalach społecznościowych, forach internetowych itd. Pamiętaj jednak o tym, aby wybierać wartościowe i jakościowe źródła, które nie będą traktowane jako spam.


Pozycjonowanie to proces, który może zająć nawet kilkanaście miesięcy, a dodatkowo wymaga sporej wiedzy w danej dziedzinie. Korzystaj więc z narzędzi, które ułatwią Ci pracę (np. Google Search Console).


Buduj świadomość marki na wielu polach

Ostatnia porada to w zasadzie zbiór kilka wskazówek do bezpośredniego zastosowania. W końcu działania marketingowe (nawet płatne reklamy, jak Google AdWords), nie ograniczają się do pojedynczego zadania. Wprost przeciwnie – w niektórych branżach tylko jednoczesna działalność na kilku, czy wręcz kilkunastu polach, pozwala osiągać zadowalające rezultaty.


Twoja darmowa promocja marki również powinna tak wyglądać, ponieważ w zasięgu możliwości masz sporo opcji. Marketing szeptany, chociażby w obrębie najbliższej rodziny i znajomych, e-mail marketing (o ile posiadasz bazę kontaktów) czy współpraca z innymi przedsiębiorcami.


Trochę więcej uwagi poświęcę ostatniemu punktowi. I wbrew pozorom nie chodzi mi tutaj o influencerów (chociaż możesz spróbować nawiązać współpracę z mniej znanymi osobami, których stawki są stosunkowo niskie), ale o wzajemną pomoc w prowadzeniu biznesu. Jak to może wyglądać w praktyce? 


Pierwszy przykład z brzegu: prowadzisz firmę remontową i w ramach swoich usług, możesz polecać zaprzyjaźnionego architekta. W zamian za polecenia dostajesz bezpłatną promocję w social mediach (np. oznaczenia w postach i relacjach). Taka strategia marketingowa może okazać się bardzo skuteczna, zwłaszcza w momencie, gdy dopiero rozwijasz skrzydła w biznesie.


Im większe zainteresowanie odbiorców wzbudzisz, tym więcej z nich zostanie Twoimi klientami. Aby jednak to zainteresowanie wzbudzić, musisz dotrzeć do nich dotrzeć – korzystaj z każdego dostępnego kanału.


Jak za darmo reklamować firmę?

Dotarcie do potencjalnych klientów wcale nie musi być trudne. Wprost przeciwnie – wymaga dozy kreatywności i zaangażowania w pracę, a także inwestycji czasowej. W pewnym momencie prawdopodobnie zabraknie Ci doby na takie działania, ale będzie to znak, że wcześniej wykonałeś dobrą robotę i teraz musisz zająć się klientami, nie reklamą. I tego Ci życzę :).

Zapisz się do naszego newslettera